klubb.fortuna
Hej.
Första gången som jag skriver i detta forumet , Har bläddrat lite mellan de olika trådarna och ser att här finns många fantastiska och duktiga botaniker..

Har haft hus och trädgård i många, många år men inte först förens senare tid upptäckt värdet, att se tidigt på vårarna de först blomknopparna titta fram... invänta värmen i jorden så man kan sätta sina första potatisar ... ja ni förstår givetvis... Allt detta har vuxit mer och mer och man vill mer och mer.... Resultatet för vår del, ( Frugan och jag) flyttat från en trädgård på ca 1000 kvm användbara yta inkl gräsmatta och trädgårdsland placerad centralt i en ort till ett annat utåt från tätt bostadsområde mot det mer lantliga idyllen, Tomten är på nästan 8000 kvm med allt var det innebär... mycket finns redan och mycket vill vi göra för att få vår lilla trädgård till vårt lilla paradis.. Nåväl... mer om det i en annan tråd..

tidigt i våras såg jag denna busken i vår trädgård, varje dag gick jag för att titta på de stora knopparna .. se hur mycket de växte varje dag men det har gått sakta...( kan var fördelaktigt men väntan är lång :-) )gissningarna var många men inte hittat rätt ännu.... i går slog äntligen den första knoppen ut och blev en stor fin vit blomma... lägger in någon bild och hoppas att någon kan hjälpa oss med namn , råd och tips .
Mvh Micke
[attachment=83010:IMG_2015...6_094344.jpg]
Pauline/Sthlm
Kan inte varianterna så bra men är väl en
Magnolia sieboldii
klubb.fortuna
Tack Pauline.. lustigt man vi gissade på magnolia tidigt i våras.. men bara sett sorter där blomman kommer före blanden... här är det tvärt om.. Tack för hjälpen..
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon