Full version: Stor Vallmo
FridaE
Jag satte vallmofrö i jorden tidigt i våras. De har stått inomhus i fönsterkarmen hela tiden. Jag hade hoppats på att kunna sätta ut dom i landet nu, men dom är fortfarande så pyttesmå. Vad ska jag göra? Jag tänkte lägga till en bild, men får bara besked om att bilden är för stor : (
Bassam
Hej

Du kan lägga dem ute när risken för frost förbi, men du behöver vänja dem före, att lägga de ute några timmar under dagen med skugga o tillbaka dem inne på natt, och höja dag tiden mera o mera till några veckor, alltid man ska göra när flyttar man växter från inne till ute.

H.Bassam
fvd
Det är dags att ta ut sådderna och ställa dem lite skyddat så att de får växa till sig. Jag vet inte hur sådden ser ut men det kanske är läge att skola om också. Jag vet heller inte var du bor men om det är risk för frost får du skydda dem.
kerstin z5-6
Avhärdning från in till ut tar en vecka, vallmo brukar vara sytrådar ,svåromskolade, har pålrot och vill inte vara med om den skadas..sillgaffel för att ta upp dem o flytta till egen liten kruka.
FridaE
Tack för alla svar. Jag bor i Oslo, zon 3. Vi har fortfarande ganska kalt, men ingen frostrisk längre. Jag ska börja processen med att få ut dom i friska luften ; )
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon