Aqvakul
Trött på plantagen och dess standardiserade sortiment. Villgärna ha tips på någon liten trevlig planskola som inte är Plantagen... I ögonblicket är jag på jakt efter lite marktäckande nävor.
RibesRubusVitis
Just perenner handlar jag väl inte men som odlingsintresserad måste man inventera hela utbudet från Tirups örtagård, Flyinge plantshop och Löddeköpinge plantskola. På lite längre håll finns Cedergrens. Det mesta köper jag annars på Öspab eller Bauhaus, Hornbach eller (faktiskt på sistone) Lidl...
Ålgryte
Jag handlar av Munkahill när de står på Möllevångstorget. De har bra kvalitet och kunnande! De har försäljning hemma i växthuset också, men utan bil har jag ännu inte varit där.

Trädgårdspaletten är en annan favorit! Fantastiska växthus där man njuter av både exotiska och vanliga växter. Kunnig personal delar gärna med sig av erfarenhet och kunskap!

kerstin z5-6
Beror ju även lite på var i landet du finns, hur långt du vill åka, se o känna eller beställa på nätet?
Aqvakul
CITAT (kerstin z5-6 @ 08-06-2015, 17:08) *
Beror ju även lite på var i landet du finns, hur långt du vill åka, se o känna eller beställa på nätet?

Bor i Malmö (kolla rubriken)! kompiskram.gif
RibesRubusVitis
Och det här kom nyss i Odlas nyhetsbrev:

http://shop.odla.nu/index.php/plantor/kruk...e-perenner.html
Aqvakul
Jag handlade fina nävor på Tirups örtagård i går och har också blivit lovad fänrikshjärtan av en odlait. <3
Aqvakul
Men letar fortfarande efter spansk näva (rosa)
Pauline/Sthlm
Också jag rekommenderar Tirup.
Kan inte bedöma större växter (inte tittat) men alla små är så fina
och många :-)
Linderödsåsen
Jag bor lite mer nordöst men handlar en hel del på Blomsterlandet i Kristianstad som har riktigt OK sortiment och en mycket bra trädgårdsmästare. Han tar även hem plantor jag saknar :-) De har också en butik i Toftanäs, inte långt från ICA Maxi.

Om man sen vill ta sig en dagstur kan jag varmt tipsa om Solahaga straxt söder om Kristianstad: http://solhagagarden.com/om-oss/om-solhaga/

Aqvakul
CITAT (Linderödsåsen @ 11-06-2015, 10:20) *
Jag bor lite mer nordöst men handlar en hel del på Blomsterlandet i Kristianstad som har riktigt OK sortiment och en mycket bra trädgårdsmästare. Han tar även hem plantor jag saknar :-) De har också en butik i Toftanäs, inte långt från ICA Maxi.

Om man sen vill ta sig en dagstur kan jag varmt tipsa om Solahaga straxt söder om Kristianstad: http://solhagagarden.com/om-oss/om-solhaga/

Jo, Solhaga har ju expanderat. Tyvärr var det Solhaga som felexpedierade buskar till mig... Det kan funka att köpa på fredag eftermiddag på väg upp till stugan i Sölvesborg, men jag har normalt sett inte tid att botanisera där ...
Aqvakul
Har budat på tradera! (premiär)
Eva i Skåne
På spansk näva?
oliv
Trädgårdspaletten i Malmö är trevlig, och Flyinge Plantshop kan man mejla och fråga om deras sortiment, de kan också beställa.
malarmaster
bor man i skåne finns ju mycket att välja på. Jag rekommenderar Åbergs i Ystad,horsabäckens plantskola på hallanmdsåsen,Tirups örtagård. På den tiden jag var med i trädgårdsamatörerna gjorde vi växtköparresor till Skåne då sortimentet faktiskt var bäst där. Kan nog skaka fram ytterligare några plantskolor frågan är bara om de finns kvar.
att du har problem att hitta spansknäva är lite konstigt då det är den vanligaste... Samlade ett tag på nävor och spansknävan har jag gott om då den sprider sig villigt. Ulf
Elisabeth-Västkustkolonisten
Aqva känner du ingen som har spansk näva i trädgården? Den är ju så vanligt och finns hos många. Och eftersom den förökar sig flitig så kanske du kan få en bit eller en planta som självsådd sig
Plantagen och Blomsterlandet gillar jag inte heller.....
Aqvakul
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 03-07-2015, 09:27) *
Aqva känner du ingen som har spansk näva i trädgården? Den är ju så vanligt och finns hos många. Och eftersom den förökar sig flitig så kanske du kan få en bit eller en planta som självsådd sig
Plantagen och Blomsterlandet gillar jag inte heller.....

Jag trodde som du att de flesta hade den, men fick inget napp...så jag köpte 3 småplantor på Tradera för 24 kronor inkl porto...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon