Gräsmattan
Förra året under våren och sommaren sådde vi vår gräsmatta vid vårt nybyggda hus, i år har det dykt upp massor av klöver men även en annan växt som har riktigt tjocka rötter och har blad som ser ut som stora klöver. Den har spridit sig över allt och rar över gräsmattan.

De ser ut så här:
http://s28.postimg.org/psd0gg6jg/ogr_s2.jpg

http://s23.postimg.org/bt466q1re/ogr_s.jpg

Hur får man bort dessa,vad heter de och hur kan det har spridit sig så snabbt?
Gossen Ruda
Jag har ingen aning om vad det är för något men den ser besvärlig ut. Är det mycket kanske det inte fungerar med mekanisk bekämpning, dvs uppgrävning. Då blir det till att skaffa kemikalier. Stroller Combi exempelvis fast jag har märkt att den funkar inte alltid på starkväxande ogräs. Sen finns det ju Roundup också. En dusch på varje bladrosett och det är löst på några veckor. Det blir bruna fläckar för även gräset dör men det är lätt att så i nytt.

Det kommer säkert från köpejorden efter bygget, man vet aldrig varifrån den kommer och kan innehålla mängder med olika ogräsfrön.
Gräsmattan
CITAT (Gossen Ruda @ 09-06-2015, 22:17) *
Jag har ingen aning om vad det är för något men den ser besvärlig ut. Är det mycket kanske det inte fungerar med mekanisk bekämpning, dvs uppgrävning. Då blir det till att skaffa kemikalier. Stroller Combi exempelvis fast jag har märkt att den funkar inte alltid på starkväxande ogräs. Sen finns det ju Roundup också. En dusch på varje bladrosett och det är löst på några veckor. Det blir bruna fläckar för även gräset dör men det är lätt att så i nytt.

Det kommer säkert från köpejorden efter bygget, man vet aldrig varifrån den kommer och kan innehålla mängder med olika ogräsfrön.

Problemet är att vi har 2100m² stor tomt med mycket gräsmatta och dessa ogräs är precis överallt nu...
Gossen Ruda
Anade lite att området och problemet var stort. Vi får hoppas att någon annan vet vad problemet heter.
Eva i Västerås
Rödklöver.
Vad man gör åt den vet jag inte. I den kortklippta gräsmattan trivs den inte hos mig, men annars kan den vara besvärlig.
Gräsmattan
CITAT (Eva i Västerås @ 10-06-2015, 10:51) *
Rödklöver.
Vad man gör åt den vet jag inte. I den kortklippta gräsmattan trivs den inte hos mig, men annars kan den vara besvärlig.

Vi har kört kombi stroller plus och roundup men det verkar inte ta sig helt. De har spritt sig ännu mer nu, rötterna är riktigt stora.
Kan man köra med en vertikalskärare och sedan gödsla? Pratade med en kille som jobbar med tomter och han trodde dock att det var en annan växt än rödklöver, han kom inte ihåg vad den hette. Han sa att den är en typisk åkerväxt.
Han berättade att när man gräver upp mark med dessa växter så är jorden helt vit av alla rötter till denna växt, så den sprider sig ordentligt.
Gossen Ruda
Kanske Blåsklöver/Smultronklöver? Men jag kan ge dig ett råd. Maila en bild till Arne Anderberg på Virtuella floran. Han har hjälpt mig flera gånger.
Bassam
Hej

Jag bjuder några tipsar som min kompisar:

1 Klippa de på handen med deras rötterna.
2 Klippa bra en gång varje vecka för att klipper göra gräs mera starkare än ogräs.
3 Gödsla med Algomin minst 3 gångar under vår o sommar.
4 på slutet kommer kemi material men ska använda dem på rätt som står på för packning som tempraturen vädret och hur många gångar.

Obs

Plantskolor säljer ibland gräsfrö som blandad med klöverfrö för att gräsområdet bli gröna under ljuli och efter när blir gräsmatta gula.

H.Bassam
Gräsmattan
Undrar om någon vet vad detta är och hur man blir av med det?
Bassam
Hej

Jag tycker om att den ser ut som ( crabgrass ).

kan du se vad jag läste i dag:

Att förstå sig på ogräsbekämpningsmedel
Bekämpningsmedel är det viktigaste vapnet i kampen mot ogräs i gräsmattan. Två sorters bekämpningsmedel används vanligen: pre-emergent (innan plantan växt upp) och post-emergent (efter det att plantan växt upp).

Att hålla en gräsmatta vacker kräver tålamod och uthållighet när det gäller ogräsbekämpning. Bekämpningsmedel är det viktigaste vapnet i kampen mot ogräs i gräsmattan. Två sorters bekämpningsmedel används vanligen: pre-emergent (innan plantan växt upp) och post-emergent (efter det att plantan växt upp). Namnet indikerar när det gör verkan och dödar ogräset. Pre-emergent verkar alltså innan ogräset börjat växa upp och post-emergent på ogräs som redan vuxit upp ur jorden.

Pre-emergent bekämpningsmedel (Innan plantan växt upp)
Dessa bekämpningsmedel hindrar inte att ogräs gror men det förhindrar att det växer upp ur jorden. Ett av de vanligaste är crabgrass preventer, vilket hindrar crabgrass -frön (hirs m.fl.) att bilda nya plantor.

Hemligheten med att lyckas
När man använder pre-emergent-ogräsbekämpningsmedel är det mycket viktigt att man behandlar hela gräsmattan. Om du missar något ställe så kan ogräs rota sig där.
De flesta pre-emergent-ogräsbekämpningsmedel behöver vattnas in, även de flytande typer som du sprutar på med hjälp av en trädgårdsslang. När man använder flytande pre-emergent-ogräsbekämpningsmedel är volymen vatten man späder ut dem med inte tillräcklig för att få allt att tränga ner i jorden. Och det är där ogräsfröna ligger och väntar på att gro. Därför är vattning efter behandling nödvändig.
Var försiktig med att använda pre-emergent-ogräsbekämpningsmedel på nysådda gräsmattor - eller på ytor du tänker så på. Läs etiketten noggrant. På de flesta produkter står det hur många gånger man ska klippa gräset efter det att man sått, innan man behandlar det. Det står också på etiketten hur länge du ska vänta efter en behandling innan du sår.
Post-emergent ogräsbekämpningsmedel (efter plantan växt upp)
Dessa ogräsbekämpningsmedel bekämpar både perenner och ettåriga bredbladiga ogräs (ogräs vars blad inte liknar grässtrån), men vissa bekämpar även dessa. Välj ett som bekämpar ogräs du sett finns i din gräsmatta. Det är ett ogräsbekämpningsmedel som med fördel kan användas fläckvis.

Hemligheten med att lyckas

Unga aktivt växande ogräs dör så gott som omedelbart och lämnar inte iögonfallande spår vilket vuxna ogräs kan få och måste ibland behandlas en andra gång för att dö.
Inspektera gräsmattan ofta (passa på när du klipper den) för att upptäcka nytt ogräs som behöver behandlas.
Rätt tidpunkt
Både för pre-emergent och post-emergent ogräsbekämpningsmedel är det viktigaste att använda de vid rätt tidpunkt. Eftersom post-emergent-ogräsbekämpningsmedel dödar ogräset när som helst under dess växtperiod får du bäst resultat om du besprutar medan de är unga och i tillväxtfas. Fullvuxet ogräs kan behöva behandling i flera omgångar för att dö.

Med pre-emergent ogräsbekämpningsmedel bör du behandla innan ogräsfröna börjar gro. Om du behandlar för tidigt är dessa ogräsbekämpningsmedel inte längre verksamma när fröna börjar gro. De flesta pre-emergent-crabgrass-bekämpningsmedel verkar aktivt upp till sex till åtta veckor.

Ogräsfröna gror när jorden nått rätt temperatur. För att ta reda på de, informera dig hos trädgårdsmästare som har tillgång till den regionala jordtemperatursinformationen.

Ett annat sätt att ta reda på rätt tidpunkt är att observera plantor vars blomning t.ex. ger en signal om när det är dags. T.ex. i nordliga klimat är den vårliga behandlingen mot crabgrass oftast samtidig med när forsythia blommar, vilken den vanligen (men inte alltid) gör när jordtemperaturen är ca. 10 °C. Ännu ett sätt är att behandla enligt en metod baserad på almanackan. T.ex. om du behandlat i mitten av april ett år med succé, så fortsätt med den rutinen.

Naturligtvis slipper du allt besvär med att ta reda på rätt tidpunkt om du köper ett ogräsbekämpningsmedel som kombinerar både pre- och post-emergent ogräsbekämpningsmedel. Den typen av ogräsbekämpningsmedel dödar bredbladiga ogräs och håller de borta i upp till sex månader.

Du kanske är intresserad av dessa produkter

Natria Gräsgödsel
Natria Gräsgödsel
100% Ekologiskt KRAV märkt NPK gödsel med mikronäring.

Läs mer
Natria Hönsgödsel
Natria Hönsgödsel
Ett ekologiskt Hönsgödsel för hela trädgården.

Läs mer
Stroller Plus+ Gräsgödsel 8,75 kg
Stroller Plus+ Gräsgödsel 8,75 kg
Stroller Plus+ Gräsgödsel är en balanserad blandning...

H.Bassam
fvd
Jag tror inte att det finns något bekämpningsmedel som kan ta dessa stora tuvor. Det går ju inte heller att gå runt med spade och gräva upp dem så mycket tid brukar ingen ha. Jag har två gräsmattor en som är 14x12 m och en annan som är 14x14 m dessa blev angripna av pingborrar som åt upp rötterna. Efter att jag grävt upp så många jag kunde (ca 2000) lade svart markduk över över i tre år. Jag grävt mig igenom den ena nu och plockat bort gamla rötter och lite annat skräp som fanns där sedan gamla tider (1928). Jag har nu något så ovanligt som ogräsfri och inte en enda pingborre jord och skall anlägga ny matta nu. Om jag hinner innan hösten sår jag den andra mattan också innan vintern (bor i zon1).

Om jag hade haft en gräsmatta så stor som din hade jag fräst upp den och forslat bort översta lagret så att frön och växtdelar följer med. Det bästa är ju att leja ut jobbet man har råd annars hade jag hyrt en grävmaskin. Efter det hade jag funderat på hur stor gräsmatta jag vill ha och så den och göra något annat på resten av ytan. Det är "skitjobbigt" men värt det och sparar arbete i framtiden.

Jag kunde göra jobbet själv p g a att jag är pensionär och gillar att vara ute i min vackra trädgård,
Gräsmattan
Vi har börjat tagit bort lite med spade, dock undrar vi om det finns något annat bra redskap för detta.
Kan en vertikalskärare ta bort dessa?

Så här ser rötterna ut
Bengalow
Bränn bort dem! Det är det enklaste, men skall göras ganska ofta. Det finns gasolflaskor med brännarmunstucke att köpa. Jag tycker det är en bra metod.
fvd
Ett besvärligt jobb men det finns inget speciellt verktyg spadar små och stora brukar vara bäst. Jag kör vertikalskärare på mina mattor på våren den har en vågig kniv under som gör spår så att vatten och gödsel tar sig ner i marken. Om du kör den så hackar du sönder rötterna och då blir problemet värre.

Ledsen att behöva vara så negativ men jag har lärt mig "den hårda vägen" och vet att det både är värt det och ger minst jobb i längden. Det jag skulle kunna tänka mig är att hjälpa till lite med Roundup och pensla några blad här och där när du far fram med verktygen. Var försiktig bara så att du inte dödar gräset också.

Tyvärr kunde jag inte få fram din bild.
Gräsmattan
CITAT (fvd @ 15-07-2015, 21:35) *
Tyvärr kunde jag inte få fram din bild.

http://s10.postimg.org/f1dm5f007/ogr_s.jpg
Gräsmattan
Nu hittade jag några som är mer utväxta:

http://s2.postimg.org/iybenladj/ogr_s2.jpg
http://s1.postimg.org/s23fmi9al/ogr_s1.jpg

Det verkar vara två olika ogräs, så här ser den andra ut när den är större:
http://s27.postimg.org/elyg3x2f5/ogr_s3.jpg
fvd
Jag kan inget om sådana här växter (är från storstan) men det är i alla fall inget som skall vara i en gräsmatta. Du kan få reda på en del genom att läsa på fröpåsen om det står rajgräs brukar jag undvika den sorten rödsvingel är bra. Fast det finns andra som är kunniga här i forumet som säkert kan hjälpa till kom igen !!
Gossen Ruda
Du måste ha en fuktig gräsmatta, det sista bilden visar Knapptåg, Juncus conglomeratus, som trivs på fuktiga ställen. Kan nog vara ett helvete att bli av med. Jag hade nog använt Roundup över hela området, eller delar av det. I så fall vänta med att så nytt gräs, det kanske finns en fröbank i marken som bara väntar på att gro. Låt den inte fröa av sig bara, klipp alla plantor snart.
Gräsmattan
Usch vad förbannad man blir på detta ogräs angry.gif På några dagar har det dykt upp strån från skiten över hela gräsmattan. Allt vi hållit på med i ett år är förgäves. Ska man gräva bort varenda ogrästuva får vi gräva upp hela gräsmattan.
Nu får man hoppas på att det hjälper med att köra vertikalskärare och sedan toppdress med blomjord och ösa på med nya frön, bara inte ogräsen ligger kvar i jorden och tar sig upp igen nästa sommar....
fvd
Jag lider med dig lycka till !
Gräsmattan
CITAT (fvd @ 17-07-2015, 21:30) *
Jag lider med dig lycka till !

Skippar nog vertikalskäraren eftersom jag även kommer lufta rötterna på ogräsgräset. Så jag topdressar och lägger på nya frön.
Ska man så frön innan eller efter man har toppdressat?
fvd
Jag skulle så först och topdressa sedan.
Gräsmattan
CITAT (fvd @ 19-07-2015, 14:07) *
Jag skulle så först och topdressa sedan.

Varför? smile.gif
Fröna hamnar ju direkt på gräsmattan och får ju ingen kontakt med jorden. Rötterna från fröna ska ju neråt...
fvd
Jag förstod nog inte riktigt va du menade. Så här tänkte jag du myllar ner fröna i det underlag du har sedan lägger du toppdress som jag antog är någon typ av jord/gödselblandning ovanpå.
Bengalow
Fröna vet nog att söka sig neråt. Dom har haft 1000-tals år på sig att inrätta sig. Lägger du sedan på toppdressing, så blir det perfekt för dom under ett lager mull. Tro jo åss
Gossen Ruda
Inte för mycket ovanpå fröna, de vill ha luft och ljus annars gror de inte.
Gräsmattan
Angående gräsklippning efter topdressing, hur ska det gå till. För befintlig gräsmatta samt ogräs kommer ju växa på...
Gräsmattan
Något av våra olika ogräs-grässorter(någon typ av åkergräs förmodligen) har börjat se ut så här nu:
http://oi62.tinypic.com/veovpz.jpg

Sprider det sig nu, eller är det dött? Ska man rycka bort det eller?
Bassam
Hej
kan man bekämpa ogräs på olika sätt. de alla mtoder fugerar bra. man kan själv bestämma vilket bäst för honom:

1 mekanisk bekämpning
2 Stroller Combi exempelvis
3 bränna dem.
4 kombi stroller plus
5 roundup
6 gödsla o kalka för att höja kraft på gräs.
7 jag tycker att höja kanten 30 cm. sen kan man lägga svart plast över jorden. sen man ska lägga jord och plantera gräs. efter några år alla ogräs rötter ska dö, men under tiden får vi fint gräsmatt. det behöver mera jobb o pengar, men på slutet ska vi vinna.
H.Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon