Full version: Slingerkrasse..
kopernikus
Hej..

Nu idiotförklarar jag nog mig själv..men jag skulle vilja veta lite mer om slingerkrasse? Vad är det för att vara exakt. Undrar om det är jag tror att det är..
Sedan en bonus fråga. Är det svårt att ta skott av kaprifol? Min faster har, och jag tycker att de luktar så makalöst gott!!

Mitt trädgårdsinteresse börjar födas känner jag...det kryper i kroppen av nyfikenhet.
Fenja
Sök på www.google.se så hittar du mycket av det som är värt att veta om slingerkrasse!
Mvh
Fenja
Cilla
Krasse, Tropaeolum

Indiankrassen hör hemma i Sydamerika, där den är flerårig. I Sverige odlar den som ettårig prydnadsväxt.
Krassen kom till Europa 1520. Länge odlades den som nyttoväxt och prisades bl.a. för sina föryngrande och kärleksbefrämjande egenskaper.
Krassen innehåller värdefulla mineralämnen, mycket C-vitaminer och har antiseptisk verkan. Bl.a. har den använts mot skörbjugg. Ett utdrag av växten anses hjälpa mot hosta, förkylning och besvär med urinvägar och underliv.
Blad, knoppar och blommor kan ätas i sallader och liknande. De har en stark, pepprig smak.
De omogna frukterna kan läggas in i ättika, på samma sätt som kapris.
Källa http://home.swipnet.se/rostock_ortagard/krassekort.htm

Kaprifol - det är hyfsat lätt att ta ett skott, sätta i sandblandad ord och få den att rota sig. Du kan också göra avläggare, dvs böja ned en gren mot marken, lägga lite jord och hålla ned den med en sten/V-formad pinne och låta den rota sig. När den gjort det kan du skära av den från moderplantan.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon