Christa
15-06-2015, 13:15
Vår ytterdörr som egentligen är en altandörr har slagit sig och är svår att stänga. Den har blivit bågformad och kommit för långt ut från karmen på mitten.
Går det att göra något åt sådant eller är det bara att köpa en ny dörr?
Huggorm
15-06-2015, 15:03
Det beror ju på hur det ser ut men man kanske kan hyvla av material där det ligger emot för att det skall passa bättre. Men risken är att om dörren är tillräckligt skev så håller den inte tätt och det kommer dra in kall luft genom springorna. Jag tror inte man kan få den rak igen. Sedan beror allting på vad det är för material, om det är riktigt trä eller om det är något slags spånskiva eller masonit eller liknande.
Christa
15-06-2015, 19:22
Mockfjärds som vi köpte dörren av säger att vi får ta dit en hantverkare men jag undrar ju verkligen om dom kan göra något. Det skiljde ca 1 cm mellan ändarna och mitten på dörren när vi höll ett vattenpass längs med dörren. I september är det 6 år sedan vi köpte den så vi är rätt besvikna och samtidigt rätt förvånade över att Mockfjärds inte har någon kunskap om vad eller om man kan göra något åt det.
Jag börjar misstänka att dom haft stora problem med dörrar som slagit sig för dom är inte det minsta intresserade av orsaken. Dom har inte ställt en enda fråga.
Dom verkar helt fixerade vid att det är vi som skall betala och helt ointresserade i övrigt.
Bengalow
15-06-2015, 19:25
Jag tror som Huggorm - köp nytt, och då en dörr som är laminerad och med fuktspärr, vilket de flesta dörrar är idag. Ni kommer att bli glada för en ny dörr - så varför vänta?
Christa
15-06-2015, 19:33
CITAT (Bengalow @ 15-06-2015, 20:25)

Jag tror som Huggorm - köp nytt, och då en dörr som är laminerad och med fuktspärr, vilket de flesta dörrar är idag. Ni kommer att bli glada för en ny dörr - så varför vänta?
Jag tycker en dörr inköpt hösten 2009 är ganska ny. Det är en dörr med 3-glasfönster och den var inte billig. Vi trodde vi gjorde en investering. Den gamla hade suttit där sedan mitten av 60-talet utan att slå sig.
Bengalow
15-06-2015, 19:40
Många tillverkare av dörrar har lång garantitid. Har din dörr det också?
Att räta upp en dörr som slagit sig är mycket komplicerat, och ofta blir resultatet det samma efter en tid.
Dörrar rör sig mer eller mindre efter vilken årstid det är, med varierad fuktighet och värme på in-resp. utsidan
Christa
15-06-2015, 19:56
CITAT (Bengalow @ 15-06-2015, 20:40)

Många tillverkare av dörrar har lång garantitid. Har din dörr det också?
Att räta upp en dörr som slagit sig är mycket komplicerat, och ofta blir resultatet det samma efter en tid.
Dörrar rör sig mer eller mindre efter vilken årstid det är, med varierad fuktighet och värme på in-resp. utsidan
Vi trodde det var 10 års garanti men Mockfjärds säger att den har gått ut. Vi ser ju på skavet i låset att den inte har varit rak på länge och kanske har det varit fel på dörren hela tiden men så länge det funkade att stänga utan problem så märkte vi inte att den hade slagit sig. Det är ju inte det första man kollar när man köpt en ny dörr...
Huggorm
15-06-2015, 20:23
Klart man kan försöka räta ut den. Först får man plocka ur glaset, annars riskerar det att spricka. Sedan kan man prova att mjuka upp dörren med varm vattenånga, räta ut den, spänna fast mot en slät yta med tvingar och låta kallna och torka. Förmodligen förstör man färgen så man får måla om och i värsta fall har materialet i dörren svällt om det är något slags mdf eller liknande. Sedan kanske dörren slår sig igen så småningom och då får man göra det igen
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.