|
Hej!
Jag har stora problem med mina fem fruktträd. Någon har sagt att det är kräfta som drabbat dem. Det jag dock vet är att inga (större) djur gnagt på dem. Det skulle jag märkt.
Jag har ett astrakanträd, ett augustipäronträd, ett Esperens herre, ett bigarråträd som jag glömt vad det heter, samt ett plommonträd samt ett plommonträd, Reine Claude d'Oulilns .
Äppelträdet blommar men har aldrig burit frukt trots att det finns gott om äppelträd i närheten.
Plommonträdet, som planterades dör ca tio år dedan liksom äppelträdet, har aldrig ens blommat. Det har också tappat en stor del av barken en bit upp på stammen, och där har det nu bildats en knöl (precis som på ett par av astrakanträdets grenar).
Bigarråträdet bär frukt och har inga direkta skador. Dock är det oerhört litet trots att jag gödslat. Det blommar och bär lite frukt.
Reine Claude d'Oullinsträdet blommade lite i böran men har nu inte blommat på flera år och har aldrig burit frukt. Nu har dessutom huvudstammen börjat dö i toppen.
Augustipäronträdet, som jag satte för två eller tre år sedan, har nästn tappat all bark långt nere på stammen. Men det växer och blommar. Det känns som ett under att det inte dött.
Vd ror ni om allt detta? Är det sjukdomar det handlar om, och är det då samma sjukdom som drabbat alla träd genom spridning genom luften?
Vad ska jag göra? Finns det något jag kan göra för att rädda augustipäronträdet? Och finns det något skäl att inte såga ner plommonträdet? Vore det då någon ide att plantera ett nytt plommonträd på ungefär samma ställe?
Ni som kan detta, delge mig så många råd och så mycket kunskap ni bara kan!
Visst skulle jag kunna ta bilder, men jag är inte säker på att det tillför något. Jag bor några mil söder om Jönköping om det spelar någon roll.
Tacksam för alla svar!!!
Huggorm
16-06-2015, 10:42
Vad har du för jordförhållanden på platsen?
Jan af Lisö
16-06-2015, 11:14
Skicka gärna bilder på skadorna och gärna på träden så att omgivningarna syns. Och vilken zon är det ? Har du blålera som jord ?
Och vad har du för förhållanden på växtplatsen tidigt på våren, är det stark sol på dagarna och minusgrader på nättrena ? I så fall finns barkskador på S sidan om träden, stämmer det ?
CITAT (Jan af Lisö @ 16-06-2015, 12:14)  Skicka gärna bilder på skadorna och gärna på träden så att omgivningarna syns. Och vilken zon är det ? Har du blålera som jord ?
Och vad har du för förhållanden på växtplatsen tidigt på våren, är det stark sol på dagarna och minusgrader på nättrena ? I så fall finns barkskador på S sidan om träden, stämmer det ? Stort tack för ditt svar! Jag kommer att fotografera och beskriva så fort jag hinner. Är upptagen nu - och dessutom inte hemma. Men jag återkommer!! Bästa hälsningar
CITAT (Jan af Lisö @ 16-06-2015, 12:14)  Skicka gärna bilder på skadorna och gärna på träden så att omgivningarna syns. Och vilken zon är det ? Har du blålera som jord ?
Och vad har du för förhållanden på växtplatsen tidigt på våren, är det stark sol på dagarna och minusgrader på nättrena ? I så fall finns barkskador på S sidan om träden, stämmer det ? Hej Jan! Här kommer en massa bilder. Tomten är ursprungligen en del av en skogsmark, men min salig far lade försts på ordentligt med matjord på gräsmattan. Stugan är belägen tv mil söder om Jököping (som väl tillhör zon II tack vare Vättern). Här är jag nästan säker på att et är zon IV. I och med att tomten ligger i skogen (men saknar inte helt sol förstås) så blir temperaturväxlingarna mellan dagen och natten inte ofantliga. Skogen håller dags- och nattemperaturen lite.
Och vad har du för förhållanden på växtplatsen tidigt på våren, är det stark sol på dagarna och minusgrader på nättrena ? I så fall finns barkskador på S sidan om träden, stämmer det ? Äe ju omöjligt att ladda upp bilder. säger att de är för stora-. Här är i alla fall en bild på stammen till augustipäronträdet. Gr det att rädda? Hur? CITAT (Sosob @ 17-06-2015, 15:16)  Hej Jan!
Här kommer en massa bilder. Tomten är ursprungligen en del av en skogsmark, men min salig far lade försts på ordentligt med matjord på gräsmattan. Stugan är belägen tv mil söder om Jököping (som väl tillhör zon II tack vare Vättern). Här är jag nästan säker på att et är zon IV.
I och med att tomten ligger i skogen (men saknar inte helt sol förstås) så blir temperaturväxlingarna mellan dagen och natten inte ofantliga. Skogen håller dags- och nattemperaturen lite. En massa bilder blir det ju inte, men här är en bild på ett en gren på astrakanen som är ca 10 år. Kräfta? CITAT (Jan af Lisö @ 16-06-2015, 12:14)  Skicka gärna bilder på skadorna och gärna på träden så att omgivningarna syns. Och vilken zon är det ? Har du blålera som jord ?
Och vad har du för förhållanden på växtplatsen tidigt på våren, är det stark sol på dagarna och minusgrader på nättrena ? I så fall finns barkskador på S sidan om träden, stämmer det ? Hej Jan och alla ni andra! Här kommer en massa bilder (något album lyckades jag inte skapa. Fattar inte vilken knapp man ska trycka på så att det bli "standard"). Tomten är ursprungligen en del av en skogsmark, men min salig far lade försts på ordentligt med matjord på gräsmattan. Stugan är belägen tv mil söder om Jököping (som väl tillhör zon II tack vare Vättern). Här är jag nästan säker på att et är zon IV. I och med att tomten ligger i skogen (men saknar inte helt sol förstås) så blir temperaturväxlingarna mellan dagen och natten inte ofantliga. Skogen håller dags- och nattemperaturen lite.
Huggorm
17-06-2015, 15:19
Bild nummer två har tydliga kräftsår. Kanske är det så det börjat på bild nummer ett och tre också, men de träden är antingen döda eller döende redan. Det kanske är lite bark kvar på baksidan men när barken är borta runt om dör trädet.
Sedan undrar jag när jorden lades på, var det före träden planterades eller efter? Träd tycker inte om att man fyller på jord.
CITAT (Huggorm @ 17-06-2015, 16:19)  Bild nummer två har tydliga kräftsår. Kanske är det så det börjat på bild nummer ett och tre också, men de träden är antingen döda eller döende redan. Det kanske är lite bark kvar på baksidan men när barken är borta runt om dör trädet.
Sedan undrar jag när jorden lades på, var det före träden planterades eller efter? Träd tycker inte om att man fyller på jord. Bild ett och tre är ett ca tre år gammalt augustipäronträd. Det är alltså samma träd. Jag lade på jorden för några dagar sen. Slöseri eftersom trädet kommer att dö förstås. Men det konstiga är att det ser ut som om barken är borta runtom stammen, men att trädet ändå lever. Det blommade rikligt för någon vecka sedan. Hur sprids kräfta? Jag tvättar alltid noga sekatören med T-sprit, men det tycks inte ha hjälpt. Kan det spridas med vinden? Eller rentav av bin. Vad tror du om det stora (ca tio år gamla) astrakanträdet. Kan det klarar sig, eller är det kört när ett äppelträd väl fått kräfta? Mitt bigarråträd har inte barkproblem eller spår av kräfta. brukar inte körsbärsträd drabbas av kräfta? Finns det någon poäng med att plantera nya fruktträd så som läget är nu? CITAT (Huggorm @ 16-06-2015, 11:42)  Vad har du för jordförhållanden på platsen? Lerjord på de flesta ställen. Men när jag planterade träden gjorde jag en stor grop som jag fyllde med planteringsjord.
Huggorm
17-06-2015, 17:23
Kräfta sprids med vinden så man är egentligen aldrig säker. Det finns i nästan alla bostadsområden eftersom träden lever så många år innan de dör av det. Det bästa är egentligen att googla, det finns hur mycket som helst att läsa om det.
Angående augustipäronet så är det nog lite bark kvar även om den inte har den samma grå färgen. Det ser egentligen ut som om ett rådjur varit där och fejat hornen. Om det bara är det som hänt så kan trädet klara sig. Hur mycket jord har du fyllt på? Några centimeter går bra men inte decimetrar. Särskilt illa är det med jord som ligger mot stammen, barken tål det inte och kan ruttna.
Så ni tror att det beror på kräfta som baken på stammen försvunnit på det unga augustipäronträdet?
Hur sprids kräfta? Jag hade förut inga fruktträd här över huvud taget, så det är konstigt hur sjukdomen kommit hit. Är det nu meningslöst att göra sig av med de befintliga fruktträden och plantera nya eftersom de också kommer att drabbas av kräfta?
Hur lyder era råd, experter?
Bästa hälsningar, Robert
Fruktträdskräfta sprids med sporer i luften mina fruktträd har det. Det ser inte riktigt likadant ut på mina träd kanske för att mina träd planterades 1928. De är knotiga grenarna dör och de växer mossa på dem barken lossnar bitvis. När jag köpte huset (1987) fanns det 11 träd och nu har jag 5 kvar och det är bara 2 av dem som ger frukt. Jag behåller dem mest för att de ger karaktär åt trädgården och blommar vackert på våren. Jag sköter dem noga och klipper dem på hösten och putsar bort så mycket mossa jag hinner med.
Det är inte säkert att det är det som har drabbat dina träd jag tycker du skall prata med dem som sålt träden till dig eller någon annan expert som kan säg vad det är. Är du säker på att det inte är något djur som har gnagt av barken förresten det ser nästan ut så.
Huggorm
17-06-2015, 20:48
CITAT (Sosob @ 17-06-2015, 20:48)  Så ni tror att det beror på kräfta som baken på stammen försvunnit på det unga augustipäronträdet? Nej, jag lutar nog mera åt rådjuret faktiskt, efter att ha kollat noggrannare på bilderna. Men det på grenarna på det andra trädet är nästan garanterat kräfta.
CITAT (Huggorm @ 17-06-2015, 21:48)  Nej, jag lutar nog mera åt rådjuret faktiskt, efter att ha kollat noggrannare på bilderna. Men det på grenarna på det andra trädet är nästan garanterat kräfta. Men hur sprids kräfta? Kan jag sätta nya fruktträd utan att de blir smittade? Är det alla fruktträd som kan bli smittade av kräfta, eller är t.ex. körsbärsträd förskonade? Eller jag kanske helt ska ge upp det där med fruktträd..? Kan ett äppelträd drabbat av kräfta ändå ge ordentliga äpplen? Kan jag klippa av grenarna med kräfta nu, eller finns det risk att trädet börjar "blöda" då? Ja kanske bör vänta några veckor? Förlåt, det blev många frågor, men de är mycket viktiga för mig, och som du märker kan jag ingenting...
Huggorm
17-06-2015, 21:12
Äppelträd blöder inte så du kan klippa nu, men jag vet inte om det hjälper. Äppelträd kan leva många år med kräfta och ändå ge mycket frukt. Man får mer eller mindre räkna med kräfta om man har äppelträd, det finns vissa sorter som är mer drabbade än andra men jag tror inga är helt förskonade. Även andra träd kan drabbas men det är vanligast på äppelträd. Du kan läsa om det här till exempel: http://www.vaxteko.nu/html/sll/slu/faktabl...T069/FVT069.HTM
Jan af Lisö
18-06-2015, 14:09
Det var väldigt tråkiga bilder att se..... Kräftskador syns, men jag tycker ändå att det ser ut som om rådjur varit i farten.
Jag tror det är bara att skaffa nya träd, äppelträden skall vara av sorter som är motståndskraftiga mot kräftan och sedan måste du skydda dem väl mot rådjur och annat elakt. Samt välja träd som klarar zon IV med god marginal.
Ett vuxet äppelträd kan leva länge med kräfta, men ett yngre kommer inte att utvecklas till stort med kräftan inuti.
Annat som äppleträd inte gillar är att stå med rötterna i vatten/sumpmark och inte att få packad jord (t.ex om man kör nära med tunga fordon). Du skall inte heller lägga extra jord där rötterna växer då det försämrar syretillgången för rötterna.
Eftersom du har lerjord skall du gräva stora gropar samt plantera träden upphöjda på en kulle
CITAT (Huggorm @ 17-06-2015, 22:12)  Äppelträd blöder inte så du kan klippa nu, men jag vet inte om det hjälper. Äppelträd kan leva många år med kräfta och ändå ge mycket frukt. Man får mer eller mindre räkna med kräfta om man har äppelträd, det finns vissa sorter som är mer drabbade än andra men jag tror inga är helt förskonade. Även andra träd kan drabbas men det är vanligast på äppelträd. Du kan läsa om det här till exempel: http://www.vaxteko.nu/html/sll/slu/faktabl...T069/FVT069.HTMTack! Bra information! Angående skadan på det lilla augustipäronträdet så är det dock inget (större) djur som orsakat skadan eftersom det försämrats år för år. Först var barken sprucken runtom, och sedan har den gradvis fallit bort. Någon tanke vad det kan bero på? Kräfta? Dålig dränering? Något annat?
Huggorm
18-06-2015, 14:17
CITAT (Sosob @ 18-06-2015, 15:09)  Tack! Bra information!
Angående skadan på det lilla augustipäronträdet så är det dock inget (större) djur som orsakat skadan eftersom det försämrats år för år. Först var barken sprucken runtom, och sedan har den gradvis fallit bort. Någon tanke vad det kan bero på? Kräfta? Dålig dränering? Något annat? Det kan ändå ha varit rådjuret. Om den har skrapat hornen lagom mycket så har det undre lagret av barken förstörts, men det yttre lagret hängt kvar. Sedan har det ramlat bort med tiden. Det kan naturligtvis vara något annat också men skadan ser väldigt mycket ut som rådjursfejande och sitter på normal höjd.
CITAT (Jan af Lisö @ 18-06-2015, 15:09)  Det var väldigt tråkiga bilder att se..... Kräftskador syns, men jag tycker ändå att det ser ut som om rådjur varit i farten.
Jag tror det är bara att skaffa nya träd, äppelträden skall vara av sorter som är motståndskraftiga mot kräftan och sedan måste du skydda dem väl mot rådjur och annat elakt. Samt välja träd som klarar zon IV med god marginal.
Ett vuxet äppelträd kan leva länge med kräfta, men ett yngre kommer inte att utvecklas till stort med kräftan inuti.
Annat som äppleträd inte gillar är att stå med rötterna i vatten/sumpmark och inte att få packad jord (t.ex om man kör nära med tunga fordon). Du skall inte heller lägga extra jord där rötterna växer då det försämrar syretillgången för rötterna.
Eftersom du har lerjord skall du gräva stora gropar samt plantera träden upphöjda på en kulle Tack, Jan! Jättebra svar, även om jag är skeptisk mot rådjuret. Fast nu är ni två experter som har den teorin så det kanske börjar bli dags att tänka om... Om jag planterar ett litet äppelträd vill jag ju förstås inte att det ska få kräfta med en gång. Är det inte någon risk när det står ett större träd med kräfta ca 20 meter därifrån? Eller är det okej bara jag använder olika sekatörer eller är noga med att tvätta med T-sprit. Förresten behöver jag nog ingen sekatör till det stora trädet... Ska tänka på alla dina råd när jag skaffar nya träd!
Frukträdskräfta är oerhört smittsamt i området där jag bor som är riktigt stort har varenda träd sjukdomen. En del tomtägare har försökt att plantera nya träd men det går åt pipsvängen med dessa också. Jag har hört sägas att det skall finnas nya sorter som är motståndskraftiga men jag vet inte om det stämmer. Jag får fortfarande frukt på två av mina gamla träd men de nya träden har jag sett att det inte går.
CITAT (fvd @ 18-06-2015, 15:46)  Frukträdskräfta är oerhört smittsamt i området där jag bor som är riktigt stort har varenda träd sjukdomen. En del tomtägare har försökt att plantera nya träd men det går åt pipsvängen med dessa också. Jag har hört sägas att det skall finnas nya sorter som är motståndskraftiga men jag vet inte om det stämmer. Jag får fortfarande frukt på två av mina gamla träd men de nya träden har jag sett att det inte går. Aj då, det var det jag fruktade... Vet du om det är något slags träd, t.ex. körsbärsträd, som inte smittas lika lätt? Det är nämligen det enda av mina fem träd jag får frukt på. Å andra är det litet som skrot... CITAT (Huggorm @ 18-06-2015, 15:17)  Det kan ändå ha varit rådjuret. Om den har skrapat hornen lagom mycket så har det undre lagret av barken förstörts, men det yttre lagret hängt kvar. Sedan har det ramlat bort med tiden. Det kan naturligtvis vara något annat också men skadan ser väldigt mycket ut som rådjursfejande och sitter på normal höjd. Då förstår jag!!! Tack! CITAT (Jan af Lisö @ 18-06-2015, 15:09)  Det var väldigt tråkiga bilder att se..... Kräftskador syns, men jag tycker ändå att det ser ut som om rådjur varit i farten.
Eftersom du har lerjord skall du gräva stora gropar samt plantera träden upphöjda på en kulle Om man måste välja, är det då bättre att placera trädet på en liten kulle eller på en skuggig plats? Alla fruktträd kanske inte behöver så mycket solsken (som är en bristvara här)?
Huggorm
18-06-2015, 15:19
Alla fruktträd kan växa i åtminstone halvskugga men vill man ha ordentligt med frukt krävs solsken
CITAT (fvd @ 17-06-2015, 21:24)  Fruktträdskräfta sprids med sporer i luften mina fruktträd har det. Det ser inte riktigt likadant ut på mina träd kanske för att mina träd planterades 1928. De är knotiga grenarna dör och de växer mossa på dem barken lossnar bitvis. När jag köpte huset (1987) fanns det 11 träd och nu har jag 5 kvar och det är bara 2 av dem som ger frukt. Jag behåller dem mest för att de ger karaktär åt trädgården och blommar vackert på våren. Jag sköter dem noga och klipper dem på hösten och putsar bort så mycket mossa jag hinner med.
Det är inte säkert att det är det som har drabbat dina träd jag tycker du skall prata med dem som sålt träden till dig eller någon annan expert som kan säg vad det är. Är du säker på att det inte är något djur som har gnagt av barken förresten det ser nästan ut så. Tack för dina råd! Jag ska ta många kort och åka till handelsträdgården där de sålde träden till mig, så får jag höra vad de har att säga.
CITAT (Huggorm @ 18-06-2015, 16:19)  Alla fruktträd kan växa i åtminstone halvskugga men vill man ha ordentligt med frukt krävs solsken Bra! Det ger mig lite större möjligheter. Och ursäkta att jag inte noterade svaret att det sprids genom sporer i luften, utan frågade om och om igen. Oobservant...
Jag har bar äppelträd så jag kan inte svara på det tyvärr.
Hej
1 De behöver för att sprider sig sår och fuktighet.
1sår -- finns naturligt sår i växter vid knopp spricklingengar, frukt skaft, frost sprickning även gren vinklar. -det kommer sår också från ohyra som löss.
-om man beskära på fel tiden som fanns regn o mulning, om man beskära under vinter tid o på slutet av hösten, för att fiss sår och fuktigt.. - om man kör maskiner bredvid träd då kan göra sår ibland på växter. - under frost tiden öppar ibland sår på växter
2 de attackerar växter som haft mycket kväve, så blir växter svag, och lätt för att sporer attackerar växter.
3 för att undvika dem:
A viljer motståndare sorter. B väljer härdiga sorter om du bor i zon 2 tillexempel väler sorter som passar zon för att undvika frost skador, som de gör sår. C spruta med fungicid svamp bekämpning, efter du beskära unga träd. för att skydda sår som kommer med beskärning. H köpa inte växter från plantskolor som träd drabbas av kräfta nera dem.
Växtplats:
A planter inte nera växter som har kräft skada. B plantera i väldränerad jord, för att vatten inte stanna mycket o vakar svamp sporer. C plantera i upphöjd om du känner att din jord tung. D gödsla inte på gödsel som har mycket kväve.
H.Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|