Full version: Växtfynd på Tradera
Ålgryte
Jag har hittat "vill ha-växter" på Tradera blush.gif
Har hittills vunnit 4 auktioner av 3 olika säljare.

Säljare 1 visade sig bo på min gata och jag var välkommen dit att hämta mitt fynd tummenupp.gif

Säljare 2 skickade växten väl förpackad utan jord för billigare porto. Den andra vinsten kom dock inte fram på 14 dar och säljaren har skickat nya växter (som ännu inte kommit...).

Säljare 3 säger sig ha skickat växten men den har ännu inte kommit till mig efter 14 dagar thumbdown.gif

Vilka erfarenheter har du av växtköp på Tradera? Hur gör man när inte varan kommer? Miss hos säljaren eller posten? Var ska jag reklamera?

Eva i Skåne
Det som skickas som brev kan man inte reklamera hos posten. Det finns ju inget inlämningsnummer som på paket utan bara säljarens ord.
Att handla på Tradera är lite av ett förtroende mellan säljare och köpare. Jag har sålt och köpt många pelargoner där för en del år sedan och jag upplevde nog aldrig att något inte kom fram, men visst hör man om bedrägerier. Mest tror jag dock det gäller dyrare varor, elektronik och annat.

Jag har för mig att Tradera numera erbjuder nåt betalningssystem där pengarna inte går över till säljaren förrän varan kommit fram. (Jag tror att det finns och inte bara att det varit tal om att det ska komma)
Jag tycker det är säljaren som ska skicka nya varor om dom "kommit bort" men det kan man ju se ur olika synvinklar.

Det låter som du haft väldig otur sad.gif
Ålgryte
Ja jag känner att jag inte blir trodd av den ena säljaren. Jag kan ju inte heller bevisa att jag inte fått växterna!

Nu rör det sig inte om några större summor, mer om min självkänsla; att inte få det jag har betalt för och samtidigt bli misstänkt för att luras crying.gif

Jag kommer inte buda på Tradera mera!
Huggorm
Nu är det ju inte många kronor det handlar om för växter så jag skulle inte krångla med nya betalningsmetoder. Varje säljare blir ju betygsatt efter tidigare affärer så jag kollar upp det innan jag lägger bud. Enstaka röda omdömen behöver inte vara något problem, man får läsa dom och se vad det handlar om. Är det en säljare med i stort sett bara gröna omdömen och många affärer bakom sig så litar jag på personen och betalar i förskott utan att tveka.
Rhonda - 51Aussie
Tyvärr så finns en del oärliga, oseriösa människor som säljer på Tradera. (Jag själv har båda köpt o sålt mycket där. Alias uluru1. 800 )
Du har råkat tyvärr ut för en sådan. Jag råkade ut för en sådan häromåret när jag köpte scrapbooking utstansat - som inte var av det bästa kvaliteten. Säljaren ville inte byta ut dem.
Själv säljer jag enbart fina växter o skott o jag packar väldigt väl men tyvärr så försvinner ibland saker någonstans på vägen - det hände mig en gång.
Jag skickade samma dag 8 st välpaketerade växtpaket. Ett av dem kom inte fram - jag fick negativt omdöme direkt. (Budera inte Tradera)

Jag fick häromveckan lågt omdöme för leveranstiden - Inte mitt fel att DHL ta 4-5 dagar.

Det går inte att resonera med dumma människor. Det finns de som säger att de har skickat men inte har gjort det o det händer att paket försvinner ibland.
Var inte ledsen. Visst ska du buda på Tradera - håll dig till säljarna som du vet sköter sig. trostar.gif
Linderödsåsen
Jag köper (och säljer lite) på Tradden och alla paket (+250st) har kommit fram...utom ett. Jag blev lurad en gång, av en säljare som hade bra omdömen men som hux flux blev galen minst sagt. Denna säljare blev avstängd av alla de negativa responser som kom in efteråt.

M.a.o är det viktigt att du ger ditt omdöme av affären. Varför ska du lita på att säljaren skickat din vara om h*n inte litar på att du inte fått varan?
Rhonda - 51Aussie
Från LINDERÖDSÅSEN: M.a.o är det viktigt att du ger ditt omdöme av affären. Varför ska du lita på att säljaren skickat din vara om h*n inte litar på att du inte fått varan?
[/quote]

Precis! Var inte rädd för att ge ett negativt omdöme då vet vi andra vilken sorts försäljare vi har att göra med. Men var beredd på att du kanske får ett negativt omdöme tillbaka. Tyvärr.
sparvuggla
Ren bedrägeri kan man polisanmäla. Det finns så mycket bevismaterial hos Tradera som gärna samarbetar med polisenatt det går att reda ut. Kommer dock att ta tid.
zaaritha
Jag har köpt många växter på Tradera o har
alltid haft tur!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon