Frökenpelargon
Hej hej!
Jag vet inte om jag skriver i rätt tråd nu men då får ni skicka mig vidare.
Jag har odlat rätt mycket från kärna. Oftast brukar det dyka upp små citrusträd eller kiwisar
– men nu undrar jag vad fasen det här är för något!
Minns att jag satte äppelkärnor och apelsinkärnor i samma kruka i februari och sedan kom det upp ett par plantor. En av de har vuxit så den knakat senaste månaden.
Först trodde jag att det var en citrus när den var liten, men nu börjar bladen bli större och större och den har fått klängarmar (!) dessutom är ett av de översta bladen helt olikt de andra och har tre flikar.

Vet någon av er trädgårdsgenier vad detta kan vara?
Snälla, hjälp mig med detta!
/ Fröken Pelargon
Eva i Skåne
Jag vet inte, men de blanka bladen och rankorna får mig att tänka på passionsblomma. Kan det stämma att du satt sådana fröer?
Frökenpelargon
Eller hur Eva, det tänkte jag också. Men har en lång passionsfruktsranka som inte ser ett dugg ut som den här utan hade flikiga blad redan från när den var liten...
Står förstås bredvid varandra så den här konstiga växten har kanske blivit lite influerad av passionsfrukten haha smile.gif
Tack för svar!
Eva i Skåne
Men olika passiflora har olika blad och bladen på nya plantor ser inte ut som på äldre så jag vill ändå hålla öppet för passionen smile.gif
Frökenpelargon
Tack Eva! Vet du, jag tror nog också att det kan vara en passiflora.
Vi satt och pratade ikväll om detta och min sambo sa plötsligt att han mindes något om några passionsfruktskärnor.
Googlade på några olika. Du har säkert rätt! Bara att vänta på blommorna! smile.gif
Rhonda - 51Aussie
Grattis! Vad roligt! Det blir alltid en underbar överraskning när kärnorna gror. bravo.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon