Hoppsan
19-04-2004, 08:36
Vi har en rabatt som ligger i direkt anslutning till husväggen. Det ska tydligen inte vara bra, så därför ska vi flytta ut den en liten bit. Men hur ska man göra närmast väggen? Lägga stenplattor? Andra tips och idéer?
MikeAson
19-04-2004, 08:53
Jag har tagit bort alla rabatter längs husväggarna, logiskt tycker jag. Först så ska man drenera och fuktskydda grunden på huset för att sen gå och hälla vatten där... Inte bra förhusgrunden. Jag har börjat att sätta allt längs huset i krukor.
Louise i Göteborg
19-04-2004, 09:28
När man bygger nya hus (även större saker) är standardlösningen en rad betongplattor 500x500 mm utefter fasaden.
Detta är en tekninskt bra lösning, men kanske inte alltid så vacker. Kullersten i sand kanske passar bättre vid ett äldre hus.
160kvm stort hus
19-04-2004, 09:43
Hej!
Å andra sidan har jag hört att det ska vara bra med lite större växter vid hussidan just för att dom suger upp vattnet från marken.
Farfar har nån klätterväxt på ena sidan och rodedendron ( stavning?) på den andra.
Aldrig haft problem med fukt eller skador, snarare tvärt om....
Fast tex tulpaner och små växter suger nog inte upp vatten så bra, utan då blir det blött...
Det är mina funderingar iallafall.
Mvh G
kerstin z5-6
19-04-2004, 09:53
Sen är det trevligare att se sina rabatter inifrån huset

än att de bara är snygga utifrån (för andra)
Fast tulpanlökar ska ha helt torrt så de passar vid ett taköverhäng
Stensättning är snyggt
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.