Har haft denna missbildning ett tag på en av våra hallonbuskars grenar. Först var det bara en "boll" och jag har inte brytt mig så mycket, då det är hårt och verkar inte vara av någon stekel eller liknande. Häromdagen fick jag se en till "boll" på samma gren. Lika hård och det går inte att ta sönder. Tycker hallonbuskarna växer dåligt över lag, men när är det man ska klippa ner dem ?
/Koja72
Huggorm
18-06-2015, 23:36
Jag tror det är något slags gallbildning, jag vet inte exakt men jag har det ibland på mina hallonbuskar också. Jag brukar klippa av den stammen det kommer på och kasta men jag vet inte om det egentligen ä någon vits.
Hallon är ju tvåårig, första året växer det upp en buske och andra året grenar den ut sig och det blir bär. Sedan vissnar den stammen och det kommer upp en ny. Alltså vet jag inte om det är någon större vits med att klippa ner hallon? Men det är ju en buske som vill ha det surt, den kommer inte växa bra om jorden är för basisk men i övrigt är den väldigt anspråkslös.
Hr vet man om jorden är sur och om den inte är det, vad ska man då tillsätta ?
Jag har hört att man ska klippa av de grenar som det har varit hallon på, så att nya färska grenar kan ge nya hallon
Gossen Ruda
19-06-2015, 05:50
Det finns små mätstickor av papper (Lantmännen) som man mäta PH värdet med. Det går till så att man blandar ett litet jordprov med vatten typ lös geggamoja doppar ner stickan och läser av värdet skall vara 5-6 ungefär.
När en gren har givit hallon vissnar den och då tar man bort för då har den gjort sitt.
Om man tillsätter ogödslad torv eller rhododendronjord blir jorden surare. Jag gödslar mina hallon med en näve hönsgödsel per planta på våren. Det viktigaste är dock att vattna, vattna, vattna och sätta plantorna i soligt läge.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.