koja72
Undrar vad ja gör för fel, då jag experimenterar med att sätta persikokärnor, palmfrön, olivkärnor m.m När jag sått dessa frön/kärnor, så lägger jag över knappt en cm jord över, vattnar och sätter dem att gro av värmen i fönstret. Har plast över, som jag tar bort på dagarna. Nu har återigen några av de frön jag satt ner börjat ruttna/mögla. Blir som vitt på dessa frön. Vad gör jag för fel ??
Åsa, mälardalen zon 2
Kanske för blött, för kompakt jord (ibland är såjord och dyl lite för finkornig så den lätt blir för syrefattig när den packas ihop), eller för varmt, i ett soligt fönster kokar lätt frön sönder och de döda fröna ruttnar sedan med svamptillväxt.
Huggorm
Det kan vara bättre att sätta krukorna utomhus. Att temperaturen varierar mellan dag och natt kan sätta igång en del fröer. Sedan skall fröerna vara rena från fruktkött, det kan finnas groningshämmande medel i det nämligen. Tanken är ju att fröna skall passera genom matsmältningssystemet på något djur och allt utom själva kärnan skall lösas upp av magsyran. Då vet fröet när det är dags att gro.
Bassam
Hej

Det är blött ofta som ger fröerna ruttna.

Obs
försöka håller jord fuktigt men är inte blött.

H.Bassam

Bigflowers
Här kommer några fler tips:
Allt hjälper inte direkt mot möggel, men underlättar för många.

Ju fortare du får fröna gro, desto mindre risker med mögel och andra problem..
Här kommer tips

1-Slipa lite lätt fröna med fint sandpapper. Få bort den hårda ytan på par ställen.
2- Vissa frön behöver statifiering. Googla på det.
3- Tillväxthormoner Googla på det.
4- Variera metoderna. Om du har 5-10 frön av varje, prova med hormon på en eller två, prova ha två i kylen en månad, ha par st rumstempratur.

5- Googla Perlite.
6- Googla Vermikulite
7- Googla torvbriketter
8- Ha tålamod. Vissa palmfröer exempel kan ta 2år innan de gror minsta
9- Googla även på spaghate mossa
10- Det här är tips på hjälpmedel, det kan funka till vissa svårare frön.
Tänk hur de kommer till i naturen, försök återskapa det om det går, men våga även experimentera.... sist men inte minst =lycka till

Lite övriga tänka på tips:

Två vanligaste felen = Man har för blött, eller så glömmer man vattna.
Prova även par olika märken såjord.
De håller fuktigheten lite olika, vissa passar en bäst, medans andra märke passar annan bäst.

Glöm inte vädra lite extra direkt efter bevattning.

Tänk på sådjupet, är fröna ljus eller mörkergroende

Hoppas du inte tappar tålamodet. När du väl kommer på hur du får fröna gro så går det oftast lätt sedan.
Glöm inte märka sorter, skriva ner datum, föra loggbok hur du gjort för dej själv.
Man står annars där efter alla experiment och glömt hur bästa sättet gick till

Stick med synål två osynliga hål i plasten, det kommer minska mögelangreppen dramatiskt,
För mer exakta instruktioner behöver vi veta exakt frö sort och typ

Ha fröna 1dygn i vattenglas, se upp med frön som flyter på ytan efter ett dygn
kerstin z5-6
Tillväxthormon är inte tillåtet i Sverige , gibbrelinsyra kan användas på svåra fröslag men är inget tillväxthormon de hjälper inte frösådd. Tala om vad du ska så så finns råd både här och på nätet.
Det vanliga är att man vattnar för mkt innan fröna gott och även strax efter ska jorden max kännas som en våt tvättsvamp inte mer.
jo i ö-bro
Jag har hållt på med lite trädsådder där det enligt odlingsanvisningar skulle sås i fuktig (inte blöt) sand eller såjord med vermiculit i påsar som skulle stratifieras i kylen.
Och att man skulle kunna använda mögelhämmande konserveringsmedel typ atamon i detta.

Ett tips jag såg från en från Kina som sålde frö till körsbär var att de dels skulle stratifieras enligt ovan men han påtalade att fröet ska "ärras" (scarification) också. Vanligtvis sandpapprar man yta på fröet men han sa att fröet kunde bada i 10% väteperoxid.....3 % väteperoxid användes för inta alltför länge sedan till desifincering av bl.a. kontaktlinser men även till att kemiskt koka infekterade sår. Tanken är väl att efterlikna den process som frö genomgår i fågelmagar antar jag men om fröet är ytligt rent från bakterier borde det minska mögelrisken. 3% väteperoxid hittar man på Apoteket var man hittar 10% vet jag dock inte.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon