Thomasdowermyr
22-06-2015, 08:50
Planterade dessa förra året. Tycker att de ser ganska vissna ut, framförallt den stora. Hela toppen hänger på den också vilket inte syns på bilden. Plus att den är väldigt dassig i färgen lite brun här å var. Göslade med lite blåkorn för några veckor sen men ser ingen större skillnad. Vad tror ni?
Hej
Jag tycker om att den ser ut som frost som kommer från kylan kombination med solsken eller om de skadad av svampen som heter ( Honungsskivling ), men jag är inte bredvid patient för att bestämma 100%, så jag hoppas att den ska bli bättre, för att jag kan inte säga till dig beskära hård för att ta bort skadad delar, tujor kan inte ge nya grenar från stam.
Obs:
Risken står om Honungsskivling som attackera kan lever på marken 30 år, sprider sig med från marken till ny rötter.
du kan se deras mycel på marken eller rötter och den luktar skit, på den här sätt bästa att ta bort den o byta jord, men kan inte plantera på den här plats till flera år efter, om man vill kämpa och vattnar de med vatten som innehåller Atamon, men behöver isolera först de från andra växter som man kan plantera dem i stora kruka som kan lägga borta från andra friska växter, till den blir bra. man kan också pröva med biobalans ( jordsvampen Trichoderma).
Fram tiden till skötsel bra barr växter för att inte blir skada av frost:
1- Täcka dem med väv under stark vårsol.
2 vattna dem bra på hösten o våren.
3 lägga blad över rötter på vinter.
4 om du kan ge dem ljummet vatten på vinter o under starka vårsolen, för att rötterna kan inte ge växter vatten som behöver, på grund av frost på vinter o under stark sol medan marken för varandra kallt.
5 för att undvika svamp sjukdom, man ska göra förbättring till jorden, för att vatten ska inte stanna länge bredvid rötterna.
H.Bassam
Huggorm
22-06-2015, 12:29
Om du planterade dom förra året är det inte dags för gödsel redan. Och blåkorn är inget bra gödsel för träd, det är bättre med kodynga som får fart på mikrolivet i jorden. Maskarna rör runt och luckrar upp jorden så den inte blir kompakt och syrefattig.
Vad har du för något under det där gruset? Thuja behöver hygglig jord och det får inte vara för torrt, i naturen växer de i kärr. Jag gissar att det varit för torrt i perioder även om det säkert regnat tillräckligt de senaste veckorna.