Ingela L
Hej!

Jag har nyss insett att markväv måste vara en kanonuppfinning.

Jag funderar nu på att lägga markväv runt mina vinbärsbuskar som står i "ogräsmatta". Jag försöker hålla rent runt buskarna, men jag förlorar varje år.
Jag tänker nu lägga ut markväv runt buskarna, men det blir ju så fult! Vad kan jag lägga åvanpå väven så att det inte blir så fult? Väven är ju lite hal så jag är rädd att typ småsten och andra saker glider av.

Mvh
/ingela
Gossen Ruda
Jag har också gett upp hoppet att hålla efter ogräset rund vinbären. Jag låter istället det växa gräs där och klipper detta så kort som möjligt. Håller med om att markväv inte är nån skönhet men hur man skall täcka den vet jag inte.
kerstin z5-6
Sluttar det inte för mycket ,är grus ett utmärkt alternativ -jag har täckt mer än 50 kvadrat med markväv o grus -för ni talar väl inte om jordgubbsplast svart med gröna ränder ??? som remsar sig -så man har bandspelarband i hela trädgården sen ..sad.gif
Markväv eller Geotextil är vitgrå luddig o tjock, används vid vägbyggen o kostar 6 kr kvm .Utmärkt men måste ha ett lager sand , grus eller liknande ovanpå sig för att fungera bra .
Släpper igenom vatten o näring bra .Området jag täckt var tidigare gräsmatta och jag tog inte bort ett stå före jag täckte det smile.gif
Ingrid på Västkusten
Vilken namnförbistring dte är!
Det som Du nämner kallar jag markväv och geotextil är det andra......men grus eller flis eller bark är mkt snyggt tycker jag ( som kör den lösningen här å var)

Hälsar ingrid
Gossen Ruda
En av anledningarna till att jag inte lägger väv på marken är att jag undrar hur daggmaskarna gör i såna fall. Dom vill gärna komma upp till markytan för att tömma tarmen och dra ner gräs och löv som mat. Vad händer när marken täcks av en för dessa djur ogenomtränglig matta?
Susanna
Har faktiskt aldrig tänkt på det där med maskarna. Och skada maskar vill jag verkligen inte, försöker alltid gräva och hacka försiktigt. Men när jag har tagit bort duken har det alltid varit fullt med aktiva maskar under den, så de verkar inte ha tagit illa vid sig. Men å andra sidan blir mina markdukar aldrig helt täckande. Jag skär alltid något håll eftersom jag ofta planterar i dem.

Susanna
ingmet
Mina föräldrar har enormt stora vinbärsbuskar med otroligt mycket bär, de har i alla år lagt på flis från kompostkvarnen. Var 3-4:e år tar pappa grepen och vänder runt och fyller på med mer småflis.
Samma gäller för hallonbuskarna, här gräver de dock om inför varje höst och sen under försommaren så läggs det på mer flis. Ogärset har inte en chans. Maskarna stortrivs rolleyes.gif .
Gossen Ruda
Jag bara funderade lite. Lägger man nånting på marken, kvittar vilket, brukar det samlas maskar under. Förmodligen är det bara bra att dom får ett skydd mot rovdjur men jag undrar vad som händer när det är frågan om stora ytor. Dom kanske på sikt lämnar området.
kerstin z5-6
De finns kvar under duken en masse tongue.gif
Nutten
Svart duk med gröna ränder är för mig mypexmatta, en marktäckande väv som man förankrar genom att GRÄVA NED KANTERNA. Det sistnämnda är något de flesta missar, inklusive mina föräldrar *suck* Lätt att göra hål i för sina plantor och går utmärkt att täcka med ex. bark

Å visst används den mycket i jordgubbsodlingar, plantskolor och annat! smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon