Ålgryte
22-06-2015, 21:45
Jag petade ner några kärnor från Granatäpple i en kruka förra våren. De grodde allihop!
Tyvärr fick de inte den omsorg de behövde och nu återstår endast 1 planta. Den är nu 50 cm hög med bara en stjälk med många små blad.
Vågar jag kapa den i hopp om att den delar sig? Vill granatäpple ha en stor kruka?
Pauline/Sthlm
22-06-2015, 22:31
Kapa på du. Jag har flera som blivit just så där spetiga men nu är buskiga som myrten :-)
dinosaundra
04-07-2015, 20:46
Hur menar du med kapa? Har absolut ingen koll utan frågar bara av ren nyfikenhet då jag i år har satt några granatäpplefrön och letar runt här på forumet för att lära mig om granatäppleodling!
Hej
Första året kan man beskära man kan inte röra toppen, men efter att den når bra höjden kan man beskära och
toppa om man vill den grena sig.
Obs
A beskära tid till dem JAS period , jag menar hösten ( JULI AUGUSTI SEPTEMBER ) man kan minska täta grenar på våren.
B tänka på att stammen tänka på att stammen ska blir bra tjockis på under sidan.
C tänker på formen som du tycker om.
D Du kan ta bort grenar som täta andra o sjuka, men man kan topp sidan grenar för att grenar kan få flera blad.
H.Bassam
Pauline/Sthlm
06-07-2015, 16:47
Den står i kruka.
Kapa när och hur du vill, den måste ändå in nånstans över vintern
Ålgryte
06-07-2015, 20:06
Jag klippte av min ca 1/3. Toppen har jag satt i vatten och hoppas att få rötter så den kan bli en ny planta!
capros aper
08-07-2015, 06:05
Jag har ett par granatäppleplantor själv som är ca 3 år gamla. Tills i våras hade jag bara haft dom inomhus och beskärde dom med jämna mellanrum så att de skulle förgrena sig. Som bäst fick jag 2 nya förgreningar när jag kapade en gren och det blev inte de buskar som jag hade tänkt. Tills i år. I maj satte jag ut dom utomhus. Dom tappade alla blad och såg allmänt ledsna ut fram tills i slutet av juni när det blev nya knoppar överallt. Nu har båda plantorna fått nya förgreningar överallt och borde bli väldigt buskiga innan sommaren är slut. För mig verkade det som att det hjälpte att ha ha dom ute, trots att våren och sommaren har varit så kall.
Ålgryte
08-07-2015, 21:25
Tack för tipset capros aper!
Jag har satt ut min planta och hoppas att den reagerar som dina!
Ålgryte
07-11-2015, 22:51
Min granatääpple visade ingen som helt tillväxt under sommarvistelsen utomhus så den fick komma inomhus i augusti. Jag hade även stoppat ner toppen i samma kruka.
När den nu stått inne i ett par månader har topp-sticklingen massa med blad medan moderplantan är alldeles kal! Inga förgreningar på någon av dem men toppen är i alla fall vid liv!
Får se hur den trivs inomhus i ett svalt rum under vintern.
Hej
Min lilla vän vet du att granatäpple kommer från Asien. så de behöver sol o varm under vår sommar höst men de kan stanna ute till grader blir +5. sen på vinter ska man ta dem inne med extra ljus med ordna fukt med duschning.
men du vet att när dem står i kruka. efter några månader blir jord fattig med näring. då man behöver ersätta de med lösning näring plus blir rötter plats små och man måste kontrollera vatten bra. så den ska inte växa bra. så behöver byte kruka till store o på samma tid byte jord och kontrollera vatten för att jorden ska alltid bli fuktigt men är inte blöt.
Obs
Det är inte dåligt att beskära den ibland lite och försöka lägga topparna i blandning av sand o torv - eller vatten- eller bredvid mamma. o det är bättre om behandla dem på rötning hormon. försöka håla jord fuktigt o fukt om kring dem. ibland men täcka dem på plast påsar som innehåller hål. o lägga dem i halv skugga plats. sticklingar är 10- 15 cm o det är bra om de har knopar o de ska ha bara 2 till 3 blad uppe och tredje del av sticklingar i vatten eller jord.
H.Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.