jerydh
Förstår att allmänna rådet vid beskärning av Avenbok är att klippa grenarna vid tredje bladparet. Fine på de tunnare grenarna som har bladpar, men hur gör jag med grenar som fått förgreningar? Ska huvudgrenen fortfarande klippas efter tredje utstickaren och sedan ta utstickarna vid tredje bladparet?

I need guidance... :-D
Gossen Ruda
??? Jag har aldrig räknat bladpar, fram med häcksaxen bara.
Aqvakul
CITAT (Gossen Ruda @ 23-06-2015, 19:59) *
??? Jag har aldrig räknat bladpar, fram med häcksaxen bara.

tummenupp.gif Helt rätt, inte så petigt! Avenbok tål att klippas hårt. toppas dock inte förrän önskad höjd är nådd...
jerydh
Glömde skriva att det är första tuktningen efter att jag planterat häcken förra våren.
Har läst på massor av ställen att man klipper in grenarna till tredje bladparet för att få dem att bli täta. Sen om det är tredje eller fjärde kanske kvittar tänker jag men funderar just på de grenar som fått nya sidoskott.
Gossen Ruda
Det kanske är önskvärt med den längden men att klippa gren för gren är onödigt, se till att klippa in en bit bara och släpp ut den en bit i taget följande år. Blir den gles är det bara att klippa in en bit extra. Avenbok bryter nya skott fint.
addo
Det är som sagt inte så petigt, men man menar nog att alla kvistar som har mer än tre bladpar klipps till tredje bladparet. Har en gren förgrenat sig så kortar man in kvistarna med fler än tre bladpar utanför klykan
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon