Full version: Djupbäddsodling
Jonas75
Jag har just rivit vår gamla bod i Sörmland och inser att golvbjälkar och syllar nu bildar 3 möjliga djupbäddar á 150 x 400 cm. Spännande! Boden ligger i en sluttning så man kommer åt den fint från tre håll.
I botten ligger det gamla bjälklaget och sedan har jag +100 cm kvar att fylla med massa, säg 20 kubik, så att jag kan börja odla. Min tanke är att odla tätt, tätt - för maximal skörd och för att tränga ut ogräset.
Jag har tillgång till lite kompost och kan säkert få nåt ton kogödsel från bonden vi är grannar med. Vad ska jag fylla på med för övrigt? Det blir dyrt att köpa så mycket matjord som skulle behövas... :-)
Jag tänker dock inte odla nåt förrän nästa år så jag kan lassa på det jag får tag i lite pö om pö och täcka med duk innan jag sen lägger på ett topplager köpt matjord och mer gödsel nästa vår.
Tankar kring detta? Vad ska jag tänka på? Vad tänker jag fel kring?[attachment=83103:image.jpg]
EKLO
Hej,

låter roligt det hela!

Eg. kan du ju bottna med vad som helst som du får tag i som är organiskt, men kanske inte i för tjocka lager. Halm och långgräs och klippt gräs i tunna lager med gödsel från bonnen emellan, en del sand om du har, kanske löv och sånt om du har. Tång är ju toppen om du bor så till...

Du bör kunna få ihop till en fin såbädd av detta till nästa år, det blir ju ett slags kompost nästan, vänder du om ett par gånger under säsongen komposteras det mkt fortare - då tillför du den luft som behövs efter ett tag när det hela sjunkit ihop.

kanske behöver du då inte heller köpa ngn matjord.

Själv odlar jag grönsaker på en ö utan vägar, så det där med att köpa jord är inget alternativ för mig. Jag gör jord så som du beskriver - samlar komockor i skogen, tång på stranden, grönsaksrens, löv, halm fr en bonde... Det blir finfin jord.

Lycka till!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon