Hej!
Vid omdränering av vårt hus kom vi (byggherren och vi) överens om vissa växter som de skulle gräva upp och tillfälligt flytta på.
Nu "glömdes" det och min rosenbuske som är minst 10 år mejades ner och även en lavendelhäck, ett plommonträd mm.
Men jag är intresserad av vad man kan värdera rosen till?
Någon som vet/har förslag?
Vet ej vad det var för ros just nu då jag inte hittar mina papper.
Natur liv
26-06-2015, 17:25
Det borde vara det värde som det kostar att återskapa trädgården. Bäst koll på det har säkert plantskolor.
Bigflowers
28-06-2015, 17:12
Hej.
Det här var den svåraste frågan.
Vi pratar om liv, och tid.
Det jag funderar över är:
1: Är dräneringsfirman cerftifierad trädgårdsmästare även, eller sa de att de hade kontakter med sådana?
2: Hur pass jätteviktiga var dessa växter? tänkte du på anlita trädgårdsmästare ? var det så viktigt?
3: Det är liv vi pratar om, ofta händer det även att professionella inte får växter som flyttas överleva
4: Det är mycket risker med det, det brukar bli sjukdomar vid flytt på växter.
5: Betalade du extra för att växterna skulle tas hand om extra noga?
De klantade till det rejält eftersom de glömde hela grejjen oavsett !!!
Men har du inte betalat extra, och inte tänkt tanken att betala för en trädgårdsmästare skulle gjort det i samband med dräneringen så kan du nog inte begära allt för mycket tyvärr.
Men någon form av ersättning måste du få. De har ju helt glömt bort det ni kommit överens om.
Avdrag på priset eller ersättning i pengar, minst !!! det vad nya liknande växter kostar!!!.
Däremot om du betalat extra för denna tjänst !!!, och de sagt att de är duktiga på växter, och om växterna var välskötta så kan man begära mycket mer !!!
med tanke på att etablerade växter har krävt tid och skötsel.
.
Jättesvår fråga, ge oss tipsare lite mer fakta vänligen, hoppas du kan besvara på de 5punkter jag undrar.
Tråkigt att de helt klantade och glömde & sabbade växterna.
Du har rätt till ersättning