Full version: Magnolia Elizabeth
Trädgårdstokan
Efter tre års letande lyckades jag få tag på en Magnolia Elizabeth förra året biggrin.gif . Enligt olika siter i USA så ska den klara "zone 6 to 9" vilket är ner till ca -23,5 C. Jag har skyddat den i vinter med granris och vattnat en 10 liter kanna varje dag under våren, sen har det ju strillat av sig själv uppifrån en hel del under maj/juni. Den står skyddad mot nordvinden med en stor granhäck. Än så länge ser jag inget livstecken.

Jag vet att man inte ska vara för snabb på att döma ut växter som kanske tar lite längre tid på sig. Jag har petat på den och den verkar sitta fast i backen.

Min Magnolia Sieboldi är sen i år med några blad fast det sitter flera blomknoppar på den.

Finns det någon som har lite erfarenhet av M. Elizabeth och kan ge lite tips?

rose.gif
Huggorm
Jag har ingen erfarenhet av just det trädet men man brukar säga att man inte skall döma ut ett träd förrän efter midsommar och det är det ju nu. Tyvärr har nog inte din magnolia klarat vintern. Frågan är även hur din andra magnolia skall klara sig, om den ännu inte hunnit slå ut riktigt är det tveksamt om den får tillräckligt lång säsong för att hinna avmogna i höst. Jag är själv orolig för flera av mina träd, bland annat robinia och hickory som slagit ut extremt sent.

Men jag tror att du vattnar för mycket. Det är bättre att vattna ett par gånger i veckan, risken är att rötterna ruttnar om de ständigt står i vatten.
jegi
Jag odlar i zon IV och har dels en en Elizabeth i min förra trädgård och dels en i min nuvarande. Jag har inte haft några etableringsproblem alls. Den känns ganska härdig i zon IV. Nu framgår det inte vilken zon du odlar i men i Dalarna tydligen och det borde vara zon IV-V då? Om den visar sig vara död så skulle jag prova igen om du inte håller till i ännu högre zon. Man behöver inte vattna förrän den visar livstecken och är det dåligt dränerat kan excessiv bevattning bli ett problem, men jag är ändå tveksam till att du skulle ha vattnat ihjäl den med dessa mängder.
Trädgårdstokan
Jag bor utanför Falun och har allt från zon 3 - 5 på olika delar av tomten.

Min M. Sieboldi har nu börjat blomma, den har mindre blad än den brukar men desto fler blomknoppar.

Idag tröttnade jag på att se den vissna M. Elizabeth och åkte iväg och köpte en M. Loebneri Merrill. När jag gräver upp Elizabeth så ser jag att det finns vita rötter som vuxit ut från befintliga rötter. Jag har klippt av de torra grenarna en bra bit ner och där ser snittytan annorlunda ut. Kan den var vid liv ändå och bara trilskas? Jag har för säkerhetsskull stoppat ner den i en stor kruka.

rose.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon