Bigflowers
28-06-2015, 16:52
Hej, har en gammal ful Kaprifiol.
Den blommade fint uppetill, men stammen ser riktigt risig ut. Planterad långt före jag blev ny ägare.
Ska jag klippa alla rankor jäms med marken? Eller börja försiktigt? med kanske hälften?
Ser inga nyare rankor, alla är risiga och gamla.
Hellst vill jag ta ner allt direkt, men endast om det är lämpligt. Vill helst inte döda hela plantan
När är rätt tid?
Hej
Den kan klara sig mycket bra på hård beskärning:
1 Ta bort risiga döda grenarna helt, om de har inte unga skott på grunden, du kan göra detta nu.
2 på våren under Mars kan du beskära dem till 1cm, före att de börja vegetera. men ska man förlorar mycket blomning under sommar.
3 klippa den på olika nivå för att den ska behålla sin fint formen fram tiden.
H.Bassam
Pauline/Sthlm
28-06-2015, 22:08
Gör som Bassam säger i råd 1 och kanske 2 (jag har aldrig haft ngt problem oavsett månad). Inget att spara låter det dvs råd 3 är överflödigt för dig. Brukar ändå vara så trassligt. Vill du däremot ha mer volym fortare lämna lite gråris också som stomme.
Aldrig hört om nån som lyckats ha i hjäl en kaprifol...
Bigflowers
30-06-2015, 20:50
Tackar, jag tar rubbet på våren

, alla grenar är så fula och gamla, blomningen är fin, men det ser inte roligt ut med grenar som ser ut att vara 100år
jo i ö-bro
05-09-2015, 16:32
Nä jag försöker varje år med en som ringlar in sig och vill strypa del av häcken. Försökt med spade och grep och försökt dra upp den men den kommer igen, likt det mytologiska monstret Hydra...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.