maskarp
Hej!

Jag har ärvt 5 st för mig okända krukväxter. Jag har tidigare varit relativt ointresserad av växter, de jag haft genom åren har sällan klarat sig bra. Men nu har jag bestämt mig för att dessa växter - de ska allt klara sig!

Så för att kunna ta hand om dem på ett bra sätt och läsa på om skötselråd hade jag behövt er hjälp att identifiera dem. Hoppas det är OK och att ni kan hjälpa till!

Tack på förhand!

(Postar bilder här nedan)

Växt 1

Växt 2

Växt 3

Växt 4

Växt 5
Pauline/Sthlm
Lite tyckande:

1 liknar pussmun men inte helt. Nå fetblading i alla fall, jag behandlar dem alla lika med intermittent torka.
2 novemberkaktus. Jag gör samma där
3 vet-inte
4 någon palm... vet-inte
5 liljeliknande... vet-inte. Tycker liknar amaryllis och agapanthus men mer blad?

sparvuggla
CITAT (maskarp @ 29-06-2015, 10:33) *
Hej!

Jag har ärvt 5 st för mig okända krukväxter. Jag har tidigare varit relativt ointresserad av växter, de jag haft genom åren har sällan klarat sig bra. Men nu har jag bestämt mig för att dessa växter - de ska allt klara sig!

Så för att kunna ta hand om dem på ett bra sätt och läsa på om skötselråd hade jag behövt er hjälp att identifiera dem. Hoppas det är OK och att ni kan hjälpa till!

Tack på förhand!

(Postar bilder här nedan)
Växt 1

Växt 2

Växt 3

Växt 4

Växt 5

Mina gissningar är att 3:an liknar benjaminfikus, 4:an nån sorts dracena och femman ser ut som prästhavre. Men är inte helt 100 på nån.
Eva i Skåne
Jag har tittat på dessa bilderna flera gånger, men är väl inte så bra på gröna växter.

2. novemberkaktus eller kanske jul/påskkaktus stämmer nog. Dom är ju vanliga
3. Jag tänkte också på benjaminfikus först, men bladen ser för stadiga och stora ut
5. Prästhavren växer från ett runt skott och får vassare blad och runt om, men denna ser ut att vara mer "platt". Hade det bara varit en planta hade jag sagt clivia. En clivia med många nya skott och som inte blivit delad på många år?

Hoppas du får klarhet
sparvuggla
CITAT (Eva i Skåne @ 30-06-2015, 09:28) *
Jag har tittat på dessa bilderna flera gånger, men är väl inte så bra på gröna växter.

2. novemberkaktus eller kanske jul/påskkaktus stämmer nog. Dom är ju vanliga
3. Jag tänkte också på benjaminfikus först, men bladen ser för stadiga och stora ut
5. Prästhavren växer från ett runt skott och får vassare blad och runt om, men denna ser ut att vara mer "platt". Hade det bara varit en planta hade jag sagt clivia. En clivia med många nya skott och som inte blivit delad på många år?

Hoppas du får klarhet

Ja det sista är lite för stort för att vara prästhavre, men är inte typiskt clivia heller.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon