Full version: HJÄLP
Panda
Hejsan allesammans!

Jag behöver råd för hur jag ska fortsätta kunna ta hand om vår trädgård här hemma. Vår fina, vanligtvis välskötta uteplats har blivit en vildvuxen röra och jag vet inte vart vi ska börja. Jag kan väldigt lite om detta och brukade bara lyssna på de instruktioner jag fick från vår bortgångna trädgårdsmästare, och nu står vi här och vet inte vart vi ska börja.
Jag vet inte ens vad som är odlat i våra pallkragar mer än jordgubbar och krusbär. Längs en häck är blommor planterade, som nu är väldigt långa. Våra egenbyggda blomlådor tror jag har fleråriga örter...
Vart börjar man? Jag vet inte ens vad som kan vara kvar men som behöver klippas ner... som sagt...

Finns det något ni kan rekommendera? Någon bok? Hemsida? Alla tips och idéer är välkomna.
/Panda
Eva i Skåne
Du kan väl lägga in lite bilder och fråga här i forumet. Kanske du kan få de råd du behöver här.
På Facebook kan du gå med i olika trädgårdsgrupper. Där finns ännu fler hjälpsamma människor, men bilder behövs oftast.
Bassam
Hej

Du kan göra promenera på området och se o fråga dina grannar vad de planterar och vad de lyckas med, sen du kan gå till närmare plantskola frågar efter trädgårdsmästare, du kan ta med dig bild på området, o karta som innehåller som var lägger söder öst väst o norr, och fråga vad kan välja om ( träd buskar häckar perenner lökar o klättrar ) . sen kan gå hemma och googla på namn som du fick från dem, det viktigt att väljer länga på dem och färger som du tycker om, och försöker att väljer dem på blomstertiden som du kan behåller din träd gård gröna o blommiga hela året.

Obs
1 det tar tid men du ska vinna på slutet.
2 du vet att korta växter lägga framme o sen längre

3 du vet på växter finns träd buskar häckar perenner lökar o klättrar.

4 du kan skicka bild med karta och på vilket zon bor du, sen min kopisar kan hjälpa dig.

H.Bassam
kerstin z5-6
Fast forumet här ger ju minst lika bra svar som Face book?
Bilder säger jag med

Eva i Skåne
CITAT (kerstin z5-6 @ 07-07-2015, 02:47) *
Fast forumet här ger ju minst lika bra svar som Face book?
Bilder säger jag med

Här finns mycket kunskap Kerstin, men inte så många aktiva längre, tyvärr.
I vissa FB-grupper verkar det alltid vara full aktivitet och många kunniga där också. Lite som vi hade det här förr.

CITAT (Bigflowers @ 06-07-2015, 19:13) *

Nu har du skapat två trådar med dina synpunkter. Du behöver inte lägga in det i varje tråd där folk ställer frågor också.
Det du skriver är klokt, men jag tror aldrig det går att få alla frågeställare att vara så tydliga med alla uppgifter. Vi får nog respektera att alla har sitt sätt att uttrycka sina undringar.
Bassam
Hej

Närmare plantskola kan du gå där o träffa deras trädgårdsmästare, du kan få direkt svår, också grannar som bor nära dig, de kan ge bra tips till dig.

Obs

Vi har många duktiga på trädgårdskunskap i den här rummet.

H.Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon