Jag och sambon är relativt nya husägare och därför också nybörjare i trädgården. Vi planterade en måbärshäck (från plantagen i kruka) längs en gång för ungefär 1,5 månad sedan. På den ena sidan har häcken börjat bli gulaktig i färgen, och idag hittade jag dessutom som mörka prickar på vissa blad. På den andra sidan är häcken grönare, men har även där hittat några mörka prickar. Häcken har dock växt på otroligt bra.
Jag har varit noga med vattningen och regelbundet vattnat rejält istället för att "smådutta". Kan det vara någon typ av sjukdom? Är det isåfall troligen på grund utav vår trädgård eller kan det vara så att plantorna var sjuka när vi köpte dem? Var ju inte så länge sedan trots allt.
Vet inte riktigt vad jag ska göra eller hur detta med sjukdomar fungerar i rabatter så jag tar tacksamt emot alla råd jag kan få!
Hej
Jag tycker om att det är svamp sjukdom som heter ( rost ), det är svårt att man bekämpa den, men kan försöka genom att ta bort alla skadad delar o bränna dem, också ska man beskära dem bra för att luften o solen går bra genom den, och man ska försöka spreja på olika svamp bekämpning på under året minst 4 gångar mellanrum 14 dagar , försöka testa bekämpning på några blad om de blir inte dåligt spreja hela växten, det bra att man börjar på vårvinter före grön knoppar öppna och sluta på före frukter blir mogna, medel som garantera:
1 första gången kumulus.
2 andra gången blandning ( 1 msk Atamon+ 1L vatten ).
3 tredje gången ( 1 msk bikarbonat+ 1 L vatten ).
4 fjärde gångar ( 1 DL mjölk+ 1L vatten).
Obs
A du kan använda sommar olja och vinter olja för att kväva svamp sporer.
B du kan se bra på bladen på under sidan special om du hitta ohyra.
C du kan gå till säljare och klaga dem, för att detta kan komma med växter från säljare butiken.
H.Bassam
Gossen Ruda
02-07-2015, 21:39
Det förtsa du skall göra är att prata med Plantagen. De skall kunna ge dig råd. Kom också ihåg vem du pratat med om det skulle bli något tjafs senare. Beträffande vad som hänt så är jag nog mycket tveksam till att det skulle vara någon sjukdom som slår så konstigt. En rad friska och en rad inte så friska. Kan mer vara ljus eller närings. Kanske blåsten. Prickar på bladen kan drabba alla buskar och träd.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.