Arctic Ruby
Jag har köpt hus, och känner inte till vad som växer i trädgården, men en vän säger att den fina buske jag har heter paradisbuske. Den ser frisk ut, är ca 2 m. hög. stor frodig och med massor av nya, långa grenar högst upp. På mitten finns några enstaka blommor. Jag har sett att dessa buskar kan vara helt översållade av blommor, men inte min. Jag undrar varför. Jag har en forsythia och två schersminbuskar som det är samma problem med.
fvd
Det kan bero på att buskarna är klippta.
Arctic Ruby
Jag vet ju inte vad den förra ägaren har gjort, men så täta och stora som buskarna är, kan jag inte tro att de är klippta. Och varför klipper man då, om busken slutar blomma? Kommer den aldrig att bli fin igen?

Huggorm
Jodå, de blommar antagligen på fjolårsskott så om man klipper så tar det ett tag innan de blommar igen. Bara att vänta. Sedan kan det vara så att buskar blommar mindre om de får mycket kvävegödsling, då satsar de på att växa istället. Om din buske är så stor och frodig som du skriver har den säkert fått lite godsaker.
Arctic Ruby
Jaha, tack för det. Jag får väl vänta till nästa år då..svårt, jag är otålig
Bigflowers
Efter tidig vårklippning blommar ena av två idendiska här, båda är fullt friska. Och lika stora

Man kanske bör toppa de efter blomning nästa gång ?
Bigflowers
Lägger in lite tips nu jag läst gällande dessa:

Jord/läge: Paradisbusken behöver näringsrik jord som dränerar väl. Om din trädgård har lerjord, förbättra den med både kompost och plantjord. Full sol och en varm, skyddad växtplats rekommenderas. Eftersom paradisbusken kommer från västra Kina är den van vid kyla.

Plantering:
Om paradisbuskens rotklump är genomvuxen bör man bryta isär den något för att öppna upp den. Gräv ett halvmeter djupt hål och förbättra jorden med hjälp av kompost. Häll tillbaka en del av jordblandningen. Placera rotklumpen som att den hamnar lika djupt som den stod i krukan. Vattna rejält och fyll på med jord.

Skötsel: Paradisbusken behöver inte mycket skötsel för att trivas och bli fin. För rikare blomning kan man gödsla lite. En nyplanterad buske behöver vattnas en gång i veckan. När man beskär ska man bara ta bort döda och skadade grenar. Ibland kan det vara svårt att avgöra eftersom även friska grenar är torra och grå.

Övrigt: Paradisbusken gör inte mycket väsen av sig när blomningen väl är över och det är därför vanligt att plantera den ihop med växter som blommar under den senare delen av sommaren eller får vackra bär och höstfärger.

Storlek: 1,5-3 meter hög, 1,5-2,5 meter bred

Växtzon: I – IV

Blomsäsong: juni och juli

Källa:
http://www.trädgårdsväxter.com/buskar/paradisbuske.php

BESKÄRNING:

Odla Svarar:

Ni bör klippa den med försiktighet, hård beskärning resulterar i okontrollerad tillväxt. Man beskär på vårvintern.

Ni kan med några års mellanrum gallra bort några av de äldsta, risigaste grenarna ända nere vid markytan, så att det kommer fram nya, unga skott.

Om det under sommaren kommer skott som sticker iväg väldigt, kan man dock korta in sådana, på vårvintern eller under JAS (=juli, augusti, september, efter blomningen).

Sylvia
Källa ODLA

http://www.odla.nu/fragor-svar/nar-klippa-paradisbuske
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon