Full version: Fuchsiasticklingar
Iza
När ska jag toppa mina fucksiasticklingar de har mellan 5-7 bladpar? Man hör bara att man ska toppa dem ofta men inte hur stora de ska vara när man gör det. unsure.gif
Ti bee
Själv så tycker jag att ca 3 bladpar är lagom. Sedan toppar man också grenarna när de fått 2-3 bladpar. Om det inte är en självförgrenande sort dvs.
Det är mitt lilla basic-toppningsråd, fast jag är inte så sofistikerad på området än. Det blir små buskar av mina i alla fall....
smile.gif
ulrika88
En nybörjarfråga.... Exakt HUR toppar man? Tar man av ett helt bladpar så att det blir som en tom "pinne" kvar, tar man bort ett blad i paret eller tar man bort hela stammen ner till nästa bladpar?
-asno-
Hej!

Klipp av grenen försiktigt (gärna med en liten smal nagelsax) alldeles ovanför ett bladpar, då kommer det två nya små grenar i bladvecket (mellan bladet och stammen). Nofsa inte bara av med fingrarna, det är ganska sköra grenar på små fuchsior.

Glöm inte att klippa mer när det blivit tre nya bladpar! Massor med sticklingar blir det!

/Åsa
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon