kattis k no
Jag har en Louise Bugnet som denna sommar har fått bleka blad. Vad beror detta på? Behöver den extra näring eller har den fått någon sjukdom? Tacksam för svar.

bladskada

Bigflowers
Ge oss mer info.

När planterades den?
Vart ? Zon ? storlek på grop som grävdes?, bra rosjord?

Vattna gangska mkt första åren måste man, innan rosen fått riktigt långa rötter.
Näring varje vår, remonderande sorter ska ha extra näring till slutet av Juli

Plantering

'Louise Bugnet' är en rugosahybrid och klarar de flesta väldränerade jordar.

Allra bäst förutsättningar får den i ett varmt, soligt läge. Den har dock inte så stora krav på ljus utan kan klara att växa även på relativt skuggiga platser.

Rosplantan planteras så djupt att 1 dm av grenverket hamnar i jorden. En av fördelarna med den djupa planteringen är att okulerade (ympade) rosor inte lika lätt ger rotskott. En annan är att härdiga sorter då kan utveckla nya rötter på grenarna.

Skötselråd

Beskärning av 'Louise Bugnet' kan göras under våren. Man kan ta bort en tredjedel av grenarnas längd, vid behov kan även några grenar gallras bort.

På våren gödslas rosbusken med t ex rosgödsel. Även under försommaren kan man vid behov ge extra näring, då gärna med flytande näring.

Ha ett öga på rosbusken när värmen stiger i maj-juni. Det finns då risk att bladlöss ger sig på de färska toppskotten.

Glöm inte att framförallt nyplanterade plantor kan behöva vattnas vid torka.

Ger man inte extra näring, samt vattnar så blir de sjuka.
Rosor är krävande växter.

-Beskärning
-Vattna vid torka
-Näring, extra näring remonterande sorter
Det är jätte noga första två åren.
tredje året klarar den med mindre vattning, men näring behöver de alltid, samt lite jordförbättring
Det är bra lägga kogödsel på hösten. Och Rosgödsel pelleterat tidigt på våren, och även i slutet av Maj
Samt lite flytande näring ibland med bevattning, då håller de sej friskare ifrån sjukdomar

Mitt tips är att du ger rosen 20liter vatten med flytande näring halvdos 20liter gäller för en ros,, gör samma sak efter 3dagar men full dos näring då. Då borde den komma igång och bli kryare.

naughty.gif
Min granne= TjockHolger var här med tårar i ögonen och undrade vad som fela med hans rosor. Han gav de aldrig näring slap.gif
Gav honom tipset knappa 2veckor sedan med näring, pelleterat rosgödsel och lite flytande extra, nu mår hans rosor prima, wink.gif
Han var förbi här igen nyligen och tackade för råden jag gav:)
Han är generös och kom med 2kg Oxfile som han bad mej äta i helgen, för att njuta och för att man inte ska bli en liten pojke
En riktig man äter 1kg kött om dagen sa han och gick hem med ett thanks.gif och stort yahoo.gif

Här är en bild hur ros bör planteras, kolla måtten, som sagt stora gropar
kattis k no
Tack för ditt innehållsrika svar :-)

När planterades den? Rosen planterades förra våren, så den är alltså inom de krisande två första åren.
Vart ? Hedemora i Dalarna
Zon ? Zon 4 i söderläge
Storlek på grop som grävdes?, ca 50 cm ner under marken samt upphöjd jord ca20cm ovanför marken. Sitter alltså i totalt 70-80cm nygrävd jord.
bra rosjord? Den är iaf planterad i Rosjord, om den var bra eller inte vet jag inte men den köptes på en välrenommerad handelsträdgård i Bäsna, Dalarna.
Men någon extra näring förutom lite kompostgödsel tidigare i vår har den inte fått, så det kanske är det som är felet.
MVH
Kattis
Bassam
Hej

Det är svårt att man bedöma om man är inte nära den, men du kan hjälpa oss:

1 Du ska se om finns ohyra under blad o på hela växter.
2 Du ska se om finns svamp mycel eller svamp sporrar på växter.
3 Om det är inte, växter behöver näring.

H.Bassam
Krolliljan
Titta under bladen. Kanske det är stritar g.gif
Bigflowers
Låter som du gjort helt rätt Kattis, men ge de lite extra kärlek så ska det bli helt perfekt tror jag.
Vattna lite mera, ge lite mera gödsel.
Då håller de även friska, motståndskraftigare mot sjukdomar och annat

Som sagt, glöm inte att remonterrande rosor behöver en giva gödsel ännu.
Kör lite flytande och pelleterat. De ska orka jobba ända till hösten. Och vattna väl första två åren.
Tredje kan man ta det lugnare med vatten, men remonterande kräver mer skötsel för att orka har jag hört flera säga, och det är dom väl värda, här börjar det blomma nu redigt om rosorna.
De har fått halvdos flytande näring en gång i veckan, nu har jag vattnat de varannan dag, det har varit torrt och varmt.

Gav sista dosen pelleterat rosgödsel ganska nyligen även. De ser friska och perfekta ut.

Jag är ganska ny inom trädgård, par år bara, men läst en del böcker och siter. Samt pratat med par i släkten som lyckas med rosorna.

Engångsblommande slutar man ge gödsel till i midsommar, även flytande.
Men remonterande ska ha fortfarande, och gärna en sista giva långvarigt gödsel nu snarast.
Sista givan långvarigt nu.

Om man inte har tillgång till stallgödsel

Hoppas du får till de Kattis, underbara rosor är det
kattis k no
Varken svamp eller annat levande finns på bladen så jag provar nu med att tillföra flytande näring (Algomin) till rosorna. Tack för alla hjälpsamma svar :-)
Bigflowers
Låter bra det Kattis, återkom med rapport så vi vet om det hjälpte.
Så att man själv och andra vet i framtiden om man råkar ut för liknande.

Håller tummarna nu så att dina rosor mår prima snart, det lär de göra efter vatten och näring smile.gif
Bassam
Hej Bigflowers

- Det är inte bra att ge växter näring varje veckan, även om du ger halv doser, jag brukar använda halv doser men för annan veckan.

_ det är inte bra att ger gödsel under hösten det kommer nya skottar som kan inte klara vinter frost, så de blir sjuka o smita hela växter.

Bekämpa svampen: det är enklare med:

1 Ta skada delar o bränna dem,

2 Rensa o ta bort ogräs.

3 det är luften första fiender till svampen, så man beskärar bra för att släpa täta och lämna sol o luften går bra genom växter.

4 Minska näring som har mycket kväve.

5 Kan spreja på:
A 1 dl mjölk + 1 l vatten.
B andra gång 1 msk Atamon + 1 L vatten.
c tredje gång 1 msk bikarbonat + 1 L vatten,
D Kumulu som svamp bekämpning följa informationen som står på förpackning.

H.Bassam

Bigflowers
Tack för tipsen Bassam.

Allt som blommat färdigt för i år har jag slutat ge näring till.

De jag ger näring till ännu är:
Remonterande rosor, Klematis mfl ger jag halvdos näring flytande ännu.
1a augusti brukar jag sluta ge sommar-näring helt.

Men:. Efter första frostnatten brukar flesta växter få par liter kogödsel på påse, som skydd samt för struktur till nästa år.
På våren hönsgödsel pelleterat eller annat passande.

Jag har inte tillgång till stallgödsel eller kompost ännu.

Jag fick råd heldos varannan vecka, eller halvdos en gång i veckan, lite men ofta var bättre har jag läst och hört, kan det stämma ?
-Det finns någon expert-forskning utförd i sverige
-som rekommenderade lägredos men oftare.
Ska länka till detta senare, har på andra datan länken sparad.

Jag kan även tänka mej att det skiljer på dosering hur pass stor växten är g.gif ju mer blommor och större blommor desto mer näring, mindre rabatt rosor under metern jämfört med stor buske på 3meter har olika behov av mängd näring kan jag tänka mej även ?
Eller tänker jag fel?
tummenupp.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon