Satte några stora kärnor som jag haft länge, efter Palm utomlands. Satte ner dem och jag vet inte om det tar sig, verkar inte så. Hur som helst, så tog jag in mitt miniväxthus för att vattna. Jorden var kruttorr och när jag vattnat, så rörde sig något i jorden. Tog och petade med skaftet på en tesked och då var det som en genomskinlig, bara några m.m stor mask/snigel/larv. Tog bort den och pillade upp den stora kärnan och där på undersidan var det som en klump av massor sådana små. Tog bort alla jag såg och satte ner kärnan igen. Någon som vet vad det kan vara ? Ska jag kasta bort jorden, eller är det ett nyttodjur ?
Hej
För att vi kan hjälpa dig, det är bättre om du skickar bilder på dem.
H.Bassam
Åsa, mälardalen zon 2
04-07-2015, 15:06
Var den genomskinlig med svart huvud så säger jag sorgmyggelarv, de äter upp fröer och små fröplantor. De vuxna sorgmyggorna ser ut som små svarta flugor som irrar runt bland krukväxterna.
Svårt att ta bild, då de är så himla små. Ska försöka och iakttaga dem bättre. Äckliga är de, fast de är så små.
Det påminner inte alls om larver till sorgmyggor, för sådana har jag sett
Hej
Det är svårt att hjälpa dig utan bilder på dem, men du kan googla på namn( små genomskinlig larver i jorden ) och tryck på bilder sen tryck på bild nummer 7 den står först på andra rader som står två gula masker med brun huvud men när tryck på bilden kommer många bilder för larver, bara du kan själv bestämma vilket som ser ut som din larver.
Obs
Om du har frågor välkommen.
H.Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.