Full version: Vattenmelon
dinosaundra
Någon som vill dela med sig av lite erfarenheter från vattenmelonodling? smile.gif

Jag satte ett gäng vattenmelonfrön för ett par månader sedan och om jag inte minns fel så grodde alla fröerna jag satte. Jag delade med mig av några plantor till en vän men tre av plantorna jag sparade har överlevt. Två av dem är ganska små fortfarande men en har växt och blivit nästan en halvmeter hög nu! Hur ska jag gå vidare med plantorna nu? Ska de stå så soligt som möjligt eller trivs de bättre i lite skugga? Hur mycket ska de vattnas? Hur stor kruka ska de ha?

Sedan såg jag att min stora planta har fått som små trådar som sticker ut från stjälken och "krusar" sig i änden, en av dem hade slingrat sig fast vid en pinne som jag hade satt i krukan. Är det bra om plantan får något sådant att fästa sig vid eller kan den stå helt fritt?

Jag kommer inte på fler specifika frågor just nu men vet ni något som jag behöver veta för att få vattenmelonplantan så bra som möjligt - berätta! Och jag kommer säkert komma på fler frågor efterhand! smile.gif Kan tillägga att även om jag såklart gärna vill ha frukt så är det inte det allra viktigaste så även om det skulle vara försent att få frukt i år så tänker jag fortsätta odla plantan för att se hur den växer och lära mig lite inför nästa år om jag odlar igen då.
Bassam
Hej

Du vet att vattenmellon svårt att klara sig ute i sverige, men detta funker med drivbanken, som kan behåller fuktigt o värme omkring dem, jag ska försöka svara på dina frågor:

1 små trådar är rötter som kommer uppe det är naturligt.

2 lådorna behöver inte bli mycket beredda, det räker med 30 cm bara men hög 44cm, bred 90cm, läng 480cm.

3 platsen ska få minst 8 h sol.

4- du kan ordna spelje till dem.

5 du kan inte plantera ute före blir jorden bli varm.

6 binda växter till spelja.

7 stöd deras frukt med nätt.

8 deras jord måste alltit fuktigt men är inte blöt. men kan vattna mera en två gångar på veckan under torr väder, vatten ska gå ner till hela jord klumpa omkring den , för att si rötter går djup, så kan vattna långsam och förska se om vatten går ner bra.

H.Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon