Hej!
Jag har tagit över en torpträdgård där det bland annat finns några svartvinbärsbuskar. Zon 4-4,5.
De såg hemskt risiga ut förra året, och jag såg inga bär (då heller) men jag höll inte så noga koll på dem.
Därför gjorde jag följande tidigt i våras, strax innan de vaknat till ordentligt :
Röjde undan småbuskar så att det gick att ta sig fram (flera grenar hade gjort avläggare åt olika håll, spretigt!)
Klippte ur de stora buskarna ordentligt, försökte ta bort de äldsta grenarna och alla döda/risiga förstås.
Lade stallgödsel runtom rötterna. Senare har de också fått gräsklipp.
Varför inga bär? Jag såg några, ganska få,blommor på dem i våras, men nu inte ett enda bärämne!?
Vatten från ovan har det inte varit brist på under våren... Vi har mycket humlor, pollinerare. Kan de vara för gamla helt enkelt? Var min behandling för omild? Buskarna har satt nya friska skott och ser i allmänhet ut att må bra.
De står antagligen i lerjord men i en slänt, så vatten borde inte bli stående. De står med sol från förmiddag till eftermiddag ca 9-16 nu på sommaren.
Mysterium för mig, hoppas på att någon har något tips på lösning.
CeciliaR
08-07-2015, 22:21
Vad jag förstår ger svarta vinbär mest bär på unga skott, så den lär säkert komma igång igen av din föryngring. Svarta vinbär verkar tåla hård beskärning med. Vinbär ska helst beskäras på hösten eftersom de vaknar tidigt, kanske det har påverkat blomningen/fruktsättningen. Du får nog helt enkelt ge dig till tåls tills nästa år
Eva i Västerås
09-07-2015, 20:21
Du har nog inte varit för hård, men årets blommor och bär ansattes ifjol.
Som sagt, nästa år kan du se resultatet av årets insats.

Å, tack för svar! Ja jag var mest orolig att jag varit för tuff med dem, men då ska jag ge mig till tåls så får vi se om det blir några bär att njuta nästa säsong !
Hej
Vi har princip trädgårds lag, att man måste var växter ber frukt före beskärning, om man vill frukt efter beskärning och lämna lite skottar som ska ber frukt, om växter ger frukter på unga skottar måste man lämna kvar några av dem, eller om växter ber frukter på gamla skottar ska man lämna kvar några av dem.
H.Bassam
Mjärden
24-07-2015, 20:06
Min svartavinbärsbuske har burit dåligt med frukt de sista åren, förra året i princip ingenting. Så jag "ilsknade till" i höstas och klippte ner den till fotknölarna och lämnade bara ett antal unga skott kvar Busken är gammal och hade bara fått försiktig ansning de sista åren.
Det gjorde susen ! I år har den vuxit till sig rejält och en mängd nya skott har slagit upp, men givetvis inga bär i år Men till nästa år räknar jag med att kunna plocka rikligt med bär på alla de nya skott som kommit i år.
Så det vore kanske en bra idé att klippa ner alla gamla grenar i höst och bara lämna de sticklingar som kommit upp i år. Räkna med ett dåligt år till, men sen kan Du nog kamma hem vinsten året därpå.
jo i ö-bro
05-09-2015, 16:54
Svarta vinbär ger mest på unga buskar och man kan göra en radikal föryngring när inte besärning med gallring hjälper och det är och gräva upp dem och dela busken med vass spade eller yxa. Vinbärsbuskar är iofs sällan dyra men det kan ju vara kul att ha en buske som är gammal i "gården". Delning kan man göra typ nu.
Jubbe063
05-09-2015, 17:01
Jag tar bort mellan 1/3 till 1/2 av grenarna varje år (de äldsta) och skörden är god varje år
Hej
Om det finns några röda knölar på blad, jag tycker om att det är insekter som heter (gallkvalster ), gallkvalster attackerar knoppar, så det kommer inte bra knoppar, knopparna kan inte ge bra blommor, och detta blir ingen frukt.
Obs vad kan man göra:
1 ta bort alla blad på hösten ock bränna dom.
2 spreja med kumulus före knoppar öppna.
H.Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.