LindaA
Först fick jag höra att det inte var något problem med att få pallkragar, några veckor senare fanns det inga alls, återigen senare kunde jag kanske få två stycken..... I helgen störtade så jag och sambon omkring till byggföretagen för att köpa virke och bygga egna odlingslådor... och kunde inte få hjälp med tillsågning! Vårt största problem då är att vi inte får hem virket (för långa för att frakta i bilen).... plus att vi inte är så händiga och ville få till alla mått rätt...
Ett företag skulle se efter idag om de eventuellt kunde såga åt oss, men med vår tur kommer de säkert inte kunna göra det....

Jag vet ju att jag kan odla "rätt i marken" men när man har en egen hund och ibland 4 stycken till på besök vore det skönt att få upp odlingen från den "gräv-vänliga" markhöjden..... sad.gif

Någon som har tips om vad jag gör nu?
Susanna
CITAT (LindaA @ 19-04-2004, 12:11)
Jag vet ju att jag kan odla "rätt i marken" men när man har en egen hund och ibland 4 stycken till på besök vore det skönt att få upp odlingen från den "gräv-vänliga" markhöjden.....   sad.gif

Hej!

Jag har visserligen inte pallkragar men en del upphöjda bäddar med tegel runt. Men vovven går där ändå! Trots ivrig träning wacko.gif förstår han inte att bäddarna är förbjudet område! tongue.gif När hans kompis kommer på besök rushar dom båda rakt över landen....Fast söta är dom wub.gif
Ingrid på Västkusten
Linda?

Man kan faktiskt ta till något HELT annat å odla i - kika i en helt annan avdlening nämligen på barnavdelningen och SANDLÅDOR!
De är hemskt fina å odla i och kan inhandlas helt klara med :-)

Hälsar Ingrid
LindaA
Tack Ingrid! Sandlåda hade jag aldrig tänkt på att titta efter!

Nu fick jag lite hopp igen! biggrin.gif
ah56
Har du kollat gula sidorna efter lastpallar? Fick tips av Ingrid. Jag bor i Mölndal och det fanns flera företag i Göteborg som sålde. Jag ringde en och dom sålde begagnade för 45 kr styck (Europapall mått) och lite trasiga och udda för 25 kr styck. smile.gif
Ingrid på Västkusten
Tyvärr verkar det vara kris på Gotland på pallkragsfronten just nu......hoppas det löser sig!

Hälsar Ingrid
LindaA
CITAT (ah56 @ 20-04-2004, 10:31)
Har du kollat gula sidorna efter lastpallar? Fick tips av Ingrid.

Jo, jag har följt Ingrids råd i tidigare inlägg, men tyvärr ger inte en sådan sökning någonting på Gula sidorna... De flesta företagen här verkar ingå i någon sorts pool för pallkragar och är inte villiga att sälja dem, eftersom de inte är deras (eller så kanske de anställda själva odlar i pallkragar.. tongue.gif )
netaave
Har du någon metallskrothandlare i närheten, alltså inte bilskrot, fråga där isf.[U]
Susanne i Linköping
Nu kan jag inte låta bli att svara. tongue.gif

Eftersom jag själv är ganska händig har jag lite svårt att avgöra hur lätt det egentligen är att göra min variant av pallkrage (lösa brädor som fogas i varandra), men titta gärna på hur jag gjorde min SFG-ruta (se länken Inte pallkrage, men SFG-ruta!)

Brädorna är 1,40 m långa, ca 15 cm breda (på bilden ovan är de dock 10 cm), urtagen är ca 3 mm bredare än brädorna är tjocka (snåla inte, är urtagen för trånga går det inte att foga samman brädorna) och inre sågningen görs 10 cm från änden av brädan. Det går att göra alla brädor likadana, jag har gjort ursågningen från två håll på två av mina brädor men det är inte nödvändigt. Urtagen bör vara aningen djupare än halva brädans bredd.

Om det verkar krångligt ber jag om ursäkt, jag tyckte det var ganska lätt i alla fall. Betydligt lättare än att hitta pallkragar (kollade gula sidorna men fick nobben). sleep.gif
Ingrid på Västkusten
Susanne - nån här kanske har?

Hälsar Ingrid

Kartor och vägbeskrivningar
Borensbergs Emballageindustri AB - Norrköping-Linköping
Tel. 0141-400 66
Alnäs, Box 59, 59030 BORENSBERG
Genarps Lådfabrik AB - Jönköping
Tel. 040-48 01 90
Box 12, 24013 GENARP
Horns Träindustri AB - Norrköping-Linköping
Tel. 0494-304 60
Sågg. 8, 59042 HORN
Lindgrens Trä & Fritid - Norrköping-Linköping
Tel. 011-34 20 80
Tingstads Prästgård, 60594 NORRKÖPING
Norrköpings Pallkragar - Norrköping-Linköping
Tel. 011-26 54 10
Lindöv. 45, 60228 NORRKÖPING · Karta
Norrköpings Pallkragar - Norrköping-Linköping
Tel. 011-26 54 10
Lindöv. 45, 60228 NORRKÖPING · Karta
Norrlandspall AB - Norrköping-Linköping
Tel. 013-10 20 00
Filial, LINKÖPING
S O K Emballage AB - Norrköping-Linköping
Tel. 011-16 70 01
Järng. 25, 60223 NORRKÖPING · Karta
Sånart Boxholm AB - Norrköping-Linköping
Tel. 0142-523 31
Anderstorpsv., Box 94, 59010 BOXHOLM · Karta
Östra Frölunda Pallindustri AB - Jönköping
Tel. 0325-300 50
Krokstorp, 51263 ÖSTRA FRÖLUNDA
Kolmården Pall- & Träemballage - Norrköping-Linköping
Tel. 011-39 50 50 61801 KOLMÅRDEN
Rumskulla Pall & Träemballage - Jönköping
Tel. 0496-400 25
Södermalmsv. Rumskulla, 59892 VIMMERBY
-----
LindaA
Sussanne!
Din sfg-ruta är verkligen vacker och det ser jättebra ut, problemet för oss är att vi inte kan få hem virke om byggmarknaden inte sågar åt oss, tanken från början var ju att bygga ramar själva.

Vi ska göra ett försök till idag hos en "virkes"-firma, om inte de kan såga tänkte jag höra med dem om jag får ta med en egen såg och såga på plats hos dem ...! tongue.gif
-asno-
Den rutan du gjort är verkligen fin och går säkert alldeles utmärkt istället för en pallkrage. Men har du nåt bra tips om man vill göra den högre - för lika hög som dubbla pallkragar blir den ju inte.

/Åsa
Susanne i Linköping
Ingrid! Din värsting! laugh.gif Nu blir jag ju tvungen att försöka en gång till. biggrin.gif

LindaA, ta med en såg! Byggmax här i stan har både såg och bänk att såga på, ditt ställe har ju ingen servicekänsla alls. Liksom du måste jag såga på plats, eftersom jag varken har dragkrok eller takräcke på min bil.

Åsa, i fjol hade jag två såna här ramar på höjden, det var hur stadigt som helst. De utskjutande hörnen hindrar brädorna från att trilla utanför varann, och jorden inuti stabiliserar. Det går säkert att ha både tre och fyra varv på varandra, men jag har som sagt bara provat två.
LindaA
JIPPIE!!! laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif

Igår gjorde sambon och jag ett sista försök att få virke tillsågat, och det gick!!! Beställningen är nu inlämnad och vi skulle få höra under dagen när det kan vara sågat och klart...

Så nu är jag jätteglad igen! laugh.gif laugh.gif biggrin.gif laugh.gif laugh.gif
Iza
Ni som har problem med att hitta pallkragar, skulle gråta om ni kom till mitt jobb. Där slängs alla pallkragar som har blanka beslag, de är för klena tycker de. Så de eldas upp! Högvis! Är det inte grymt mot oss odlare.
gramlin
Vart jobbar du nånstans? Dags att göra en räddningsinsats....
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon