Gita
Kvinnor som kommer hit på flykt undan fundamentalism ska inte mötas av nya väktarråd i förorten. Sverige måste stå upp för allas frihet. Eller?
Läs hela artikeln här: <a href="http://www.sydsvenskan.se/opinion/heidi-avellan/skuggor-shorts-och-tolerans/" target="_blank" rel="nofollow">http://www.sydsvenskan.se/opinion/heidi-av...s-och-tolerans/</a>
Gita

Tillägg: Även detta, om shariapoliserna tål att läsas.
http://www.svd.se/shariapoliserna-maste-fa-moteld
*Stintan*
Tänk att det skulle behövas ett SD för att folk ska vakna. Frågan är varför våra politiker är så förbaskat fega. Vad väntar dom på? Har länge undrat varför man ger svenskt medborgarskap till en massa folk som inte vill följa svensk lag. Skicka hem dom istället.
Huggorm
Jag tror helt enkelt inte svenska myndigheter vågar sätta ner foten mot sådana organisationer. De är rädda för att stämplas som rasister och islamofober av svensk media. Dessutom verkar det råda något slags konsensus om att inte skriva något som kan tolkas som kritik mot islam, och att medge att stora muslimska organisationer är mer eller mindre islamistiska vore förödande för bilden av ett liberalt och sekulärt islam i Sverige. Det verkar som om beslutsfattare tror att det skulle skapa rasism och motsättningar om man medgav att denna sida av islam existerar. Men det börjar luckras upp allt mera nu, propagandabilden börjar krackelera. Den fundamentala islamen i Sverige måste slås tillbaka, utan det kommer aldrig muslimska invandrare kunna integreras.
crissi
Önskar att vi alla blev modigare medmänniskor, fast på ett ärligt/trevligt sätt som inte orsakar hat. T ex att säga till män (i shorts o sandaler) som går med en heltäckt kvinna: "Ursäkta, vet du att i Sverige så är vi stolta när vi har en vacker kvinna bredvid oss och skulle aldrig drömma om att låta henne vara insvept så där. Du gör faktiskt bort dig lite. Din fru blir friskare och gladare av att känna solen på huden och vinden i håret. Snälla tänk på det. Vi får så ont i hjärtat när vi ser henne." Typ
Jubbe063
CITAT (*Stintan* @ 06-07-2015, 11:21) *
Tänk att det skulle behövas ett SD för att folk ska vakna. Frågan är varför våra politiker är så förbaskat fega. Vad väntar dom på? Har länge undrat varför man ger svenskt medborgarskap till en massa folk som inte vill följa svensk lag. Skicka hem dom istället.

Politikerna må vara fega. Men de mesta av regelverk finns redan som myndigheter och allmänhet ska följa. Men problemet är att varje myndighet ansvarar bara för en liten bit var, ingen har helhetsansvar. Migrationsverket ser bara till flyktingstatus, utbildningssystemet har huvuduppgiften att snabbt utbilda folk till att kunna arbeta, boendemyndigheter se till att bostad finns etc. Tyvärr finns ingen myndighet som ansvarar för samordning för en helhetsbild.

CITAT (Huggorm @ 06-07-2015, 11:31) *
Jag tror helt enkelt inte svenska myndigheter vågar sätta ner foten mot sådana organisationer. De är rädda för att stämplas som rasister och islamofober av svensk media. Dessutom verkar det råda något slags konsensus om att inte skriva något som kan tolkas som kritik mot islam, och att medge att stora muslimska organisationer är mer eller mindre islamistiska vore förödande för bilden av ett liberalt och sekulärt islam i Sverige. Det verkar som om beslutsfattare tror att det skulle skapa rasism och motsättningar om man medgav att denna sida av islam existerar. Men det börjar luckras upp allt mera nu, propagandabilden börjar krackelera. Den fundamentala islamen i Sverige måste slås tillbaka, utan det kommer aldrig muslimska invandrare kunna integreras.

De har inte befogenheter till det eftersom det inte finns lagstöd för att gå utanför deras specilakompetens. Helheten kan de inte ta ansvar för i dagsläget.

CITAT (crissi @ 08-07-2015, 17:00) *
Önskar att vi alla blev modigare medmänniskor, fast på ett ärligt/trevligt sätt som inte orsakar hat. T ex att säga till män (i shorts o sandaler) som går med en heltäckt kvinna: "Ursäkta, vet du att i Sverige så är vi stolta när vi har en vacker kvinna bredvid oss och skulle aldrig drömma om att låta henne vara insvept så där. Du gör faktiskt bort dig lite. Din fru blir friskare och gladare av att känna solen på huden och vinden i håret. Snälla tänk på det. Vi får så ont i hjärtat när vi ser henne." Typ

Håller med.
Huggorm
CITAT (crissi @ 08-07-2015, 17:00) *
Man skall nog välja sitt tillfälle om man skall komma med sådana påpekande. Risken är att det inte uppskattas, att kritisera folks religiösa klädsel eller hustru är känsligt.
crissi
CITAT (Huggorm @ 08-07-2015, 18:13) *
Man skall nog välja sitt tillfälle om man skall komma med sådana påpekande. Risken är att det inte uppskattas, att kritisera folks religiösa klädsel eller hustru är känsligt.

Självklart. Tanken är ju att nå fram och påverka. Så ett frö. Vem vet. Någon kanske blir förbannad direkt men så ligger det och gnager, att hans machokultur bara ter sig löjlig här. Man kan se det som en upplysning snarare än en värdering. Synd om det vore något de missat i onödan.

Det pratas en del om hijab och det pratas om att vi inte FÅR göra det, och att den offentliga debatten är störd. Men pratar vi, på ett avslappnat sätt, människa till människa, om det här egentligen?
Elisabeth-Västkustkolonisten
CITAT (crissi @ 09-07-2015, 01:46) *
Självklart. Tanken är ju att nå fram och påverka. Så ett frö. Vem vet. Någon kanske blir förbannad direkt men så ligger det och gnager, att hans machokultur bara ter sig löjlig här. Man kan se det som en upplysning snarare än en värdering. Synd om det vore något de missat i onödan.

Det pratas en del om hijab och det pratas om att vi inte FÅR göra det, och att den offentliga debatten är störd. Men pratar vi, på ett avslappnat sätt, människa till människa, om det här egentligen?

Crissi har du gjort det någon gång? Jag tror inte att jag skulle göra det.
crissi
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 09-07-2015, 11:04) *
Crissi har du gjort det någon gång? Jag tror inte att jag skulle göra det.

Varför skulle du inte? Det finns många skäl att låta bli. Rädsla för reaktion, man kanske tycker man inte har med saken att göra, brist på tro att det har någon effekt osv.

Jag har inte gjort det, och det är bara feghet. Är inte mogen än när det än så länge är så otroligt kontroversiellt. Hoppas det uppstår en opinion där man kan stötta varann i att vi borde ge direkta reaktioner.

Jag har också funderat på att (lite mer med glimten i ögat) gå fram till mannen i ett par där hon är helt insvept och han glider runt i shorts, skäggstubb, kortklippt glänsande hår och solbrillor, med delikata vältränade lagom håriga vader och säga:

"Men klä på dig karl! Inte kan du gå runt och fresta så där! Akta så jag inte hoppar på dig och om det händer så är det ditt fel!!"

Bland många andra budskap så talar jag om att kvinnor också är sexuella subjekt.

Men hur hamnade jag här? Jag reggade mig för att diskutera odling :-). En sån här tråd verkar finnas i varje forum. Det jäser så mycket under ytan. Tror inte det är bra.
zaaritha
Det känns så svårt att fler o fler blir trötta på
invandrare!
Men försök förstå hur det är att leva i krig o våld!
Vi i Sverige kan inte fatta vad de upplevt!
silos
CITAT (zaaritha @ 17-07-2015, 22:43) *
Det känns så svårt att fler o fler blir trötta på
invandrare!
Men försök förstå hur det är att leva i krig o våld!
Vi i Sverige kan inte fatta vad de upplevt!

Det är ju inte konstigt så som det har blivit i Sverige!!!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon