carolinafina
Hej!

Jag är relativt ny på plantor och vill att dom ska må så bra som möjligt (i princip bara gröna växter). Jag brukar torka av bladen med en fuktig trasa när de är för dammiga.

Jag undrar hur ni gör när ni duschar era plantor, och hur ofta? Ställer man de i duschen och ger dom en kalldusch? tongue.gif

Eller menar man med att 'duscha' plantan endast betyder att använda en vattenspruta?

Tack på förhand, vänligen/c
lykketone
Vanligtvis brukar man prata om att duscha och menar med sprejflaska, men vissa växter mår bra av att bokstavligen ta en dusch ( ca 20° på vattnet). Låt de stå och rinna av sen. Vissa växter tar dock skada av vatten på bladen som t ex Saint Paulia.

Lycka till!
Eva i Skåne
Förr hände det att jag tog in och duschade mina växter i badrummet, men det är ganska mycket jobb. Numera torkar jag dammiga blad med fuktiga trasa, som du skrev. Att duscha dem i fönstret med spayflaska har nackdelen att fönstren blir prickiga och smutsiga av jord som lätt stänker upp och dåbehöver putsas oftare för att släppa in lika mycket ljus som annars
lykketone
Det har jag inte lyckats med. Kanske för att min duschflaska är mer lämpad, då? Det blir mer som en tätare dimma och inget hårt som får jorden att studsa ur krukan. Annars har vi olika tillvägahångssätt. wink.gif Man får hitta sina varianter man trivs med. yes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon