DavidBromma
Vi har en pil som börjat må dåligt. det kommer lite nya blad men som inom loppet av ett par veckor blir bruna och dör. Verkar vara problemet, det kommer nya blad men så dör de och blir bruna.

Jag tror att detta har att göra med Comhem som för två år sen grävde upp en kabel-ränna ca 40cm djup längs med hela häcken som är till vänster i bild.

Jag misstänker att pilen nu inte få tillräckligt med vatten för många rötter blev avgrävda.
Kan det stämma? och i så fall vad kan jag göra för att trädet ska må bra igen? Vi gillar trädet.

Ska jag klippa ner det hårt så det inte har så många grenar att försörja?

Hjälp mottages tacksamt. Mvh David, Bromma
Huggorm
Det där såg inget vidare ut. Det är nog inte osannolikt att det är efter grävarbetena, inte bara för själva grävning utan jag antar att de hade en minigrävmaskin och med den har de säkert kompakterat jorden runt hela trädet när de kört omkring.

Det kan vara en idé att klippa ner trädet ordentligt, exempelvis ta allt som är tunnare än en tumme, men frågan är om det går att rädda trädet. Kanske är läge att plantera ett nytt vid sidan av, som kan ta över om några år om detta ger upp.
DavidBromma
Tack för svar.

Dom hade en minigrävare men de körde inte runt mkt alls så det tror jag inte är problemet med att marken är packad.

Vad kan man göra för att stimulera kraftigare rötter?

Kan man gödsla på nått sätt?

Visst är bruna blad ett tecken på för lite vätska? Pilar dricker väl dessutom ganska mkt har jag hört.

Trädet är 40år gammalt.

/ David

Så här ser det ut, kommer nya blad, blir bruna, kommer några nya till osv...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon