Hej,
jag inser att jag behöver gräva om/plantera om en rabatt i höst, pg.a. ogräs. Den är ganska stor.... Tror ni att jag kan gräva upp alla växter och lägga på hög och vattna igenom, medans jag fixar jorden? Jag tänker mig en fuktig helg i september t.ex. Har inte möjlighet att jorslå alla växter.
Hälsningar Sara
Hej
På hösten miljö är inte bra, så det blir lite svårt arbetet.
H.Bassam
Bigflowers
07-07-2015, 22:32
Perennerna och de vintergröna växterna behöver tid på sig för att hinna rota sig innan vintern kommer, så för dem är augusti och början av september en bra tid att komma i jorden när den ännu är varm och dessutom ofta naturligt fuktig, dessutom är den värsta sommarhettan förmodligen förbi.
Samma regler gäller delning och arbete övrigt. INTE HÖST
1-Före hösten, på sensommaren kan du göra det.
2-Lägga allt bara på en hög, nej
3-Är rabatten jätte stor så ta den i 2-3 omgångar på 2-3 dagar.
4. Ring chefen och ta ledigt fredag och måndag, helgen som ingår mellan ger dej minst 4dygn tid för det är hårt arbete om rabatten är stor, och du förlorar bara 2 dagar vanligt arbete.
Vila en hel dag efter jobbet är viktigt innan du återgår till vanligt arbete.
Annars kan du bränna ut dej om du har otur.
Lycka till
kerstin z5-6
07-07-2015, 22:34
Går utmärkt om du bor i zon under z5, perenner buskar Pioner mm mår bäst av att flyttas när de inte är i tillväxt
Bigflowers
07-07-2015, 22:37
Nu är vi här igen. ZON ?
Men du nämner enbart höst trådskaparen, det blir ju höst olika tider i olika Zoner. Men du sa Höst, och det är inte rekommendera för detta.
Allt som hinner rota överlever nästan garanterat.
Allt annat låter jag andra tala om.
Visst har några lyckats plantera rosor mitt på vintern även.
Men det är rosor det. Och lever de än idag?
Vill du köra med säkra kort eller chansa, tänk på rotningen för att undvika sjukdomar och annat.
Det bidrar till mkt snabbare tillväxt även kommande året.
Mitt bästa tips är att ifrån början göra så bra jobb som möjligt.
Det är jobbigt göra om allt efteråt.
Men många gillar även det, chansa i trädgården mkt.
Förlora växter. Köpa nya, inte ha någon säker plan, eller uträknat fast de hållt på över 20år
Det är mkt hur man trivs även
Klockan är mycket, nu blir det sova.
Lycka till nu
kerstin z5-6
07-07-2015, 22:42
CITAT (sarhe1 @ 07-07-2015, 15:40)

Hej,
jag inser att jag behöver gräva om/plantera om en rabatt i höst, pg.a. ogräs. Den är ganska stor.... Tror ni att jag kan gräva upp alla växter och lägga på hög och vattna igenom, medans jag fixar jorden? Jag tänker mig en fuktig helg i september t.ex. Har inte möjlighet att jorslå alla växter.
Hälsningar Sara
Hon sa september och det är utmärkt under z5 för alla växtslag , utom i norr över Sundsvall
Bigflowers
07-07-2015, 22:54
September nämns helt korrekt Kerstin, vad skönt att någon är vaken ännu

Om den är fuktig så varför inte, för det nämns att det ska vara fuktigt då, antar det är Zon under 5
kerstin z5-6
07-07-2015, 22:59
CITAT (Bigflowers @ 07-07-2015, 23:54)

September nämns helt korrekt Kerstin, vad skönt att någon är vaken ännu

Om den är fuktig så varför inte, för det nämns att det ska vara fuktigt då, antar det är Zon under 5

Har inte med det att göra utan att de facto har man ofta tjäle i zon 5 och över efter september dvs de hinner inte rota sig bra.
Bigflowers
07-07-2015, 23:46
bra saker veta och tänka på, om man råkar köpa stuga över Sundsvall
Skål Kerstin
Tack hörrni. Jag bor i zon 4, och september brukar fungera bra för trädgårdsjobb. :-)
Krolliljan
09-07-2015, 07:45
Om du har möjlighet att ställa ut en tillfällig pallkrage att jordslå i är det bäst. Vi har flyttat några gånger och har då flyttat med många perenner som vi nödplanterat i tillfälliga pallkragar på gräset tills vi hunnit bestämma oss för var de skulle stå.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.