Full version: Sjukt päronträd
KOTKA
Hej! Vi upptäckte att något är galet med vårat fina päronträd. Mig veterligen fanns det inte ett spår av detta förra året utan det här är nåt som tillkommit under senaste hösten/vintern/våren. Har googlat runt och det ser inte ut som päronpest tack och lov, men det ser fortfarande förskräckligt dåligt ut. Trädet står på en liten villatomt som fungerar som vårat fritidshus, vi är inte här längre än tre veckor under vintern, några enstaka veckor under året och runt två, tre månader under sommaren. Så nåt lär ju ha hänt nyligen.

Det ser ut som att det kan vara en rad olika sjukdomar och/eller parasiter. Dels så blir det konstiga fläckar på bladen och på vissa frukter, de börjar som svagt färgade runda och expanderar sedan tills de blir större och sedan svarta men verkar avstanna lite när de blivit riktigt mörka. På vissa blad är det dock ojämna och osymmetriska områden av mörkbrunt som håller sig längs bladets kant. Dessa områden blir torra och spröda och smulas bort när man tar på dem.
Sedan är de små, begynnande päronfrukterna som är knappt större än en halv tumme helsvarta, torra och har mjöldagg på sig, de ramlar ner på marken lätt. Döda och ruttna innan de har ens hunnit få sin päronform helt enkelt.
Det är även episoder av väldigt buckliga blad som också verkar vara någon form av sjukdom. Jag förstår inte vad det är som sker, det vore katastrofalt att behöva hugga ner allt, så jag hoppas på lite hjälp med diagnosticering här.

Samtliga bilder finns på denna länk:
http://m.imgur.com/eor4iNj,yOBsqkj,x44og9M...hjHXWOp,HQXohUD
Huggorm
Det skulle kunna vara resultatet av den kalla, blåsiga försommaren vi hade
KOTKA
CITAT (Huggorm @ 07-07-2015, 17:58) *
Det skulle kunna vara resultatet av den kalla, blåsiga försommaren vi hade

Jag tänker i samma bana, men finns det något jag kan och bör göra eller kommer det återställa sig av sig självt? Jag är absolut inte duktig på fruktträd, har nyss börjat lära mig hur de ska klippas.
Huggorm
Om det är kylan så är det inte mycket man kan göra, utom det vanliga med att vattna när det är torka och så vidare. En del skadade löv klarar trädet av att hantera utan problem.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon