Full version: Isop - förökning
Natur liv
Jag köpte för ett par år sedan två plantor med Isop och de verkar trivas jättebra. Nu vill jag föröka dem rätt så rejält så att jag kan skapa en mini-häck av dem. Jag tänker att det kanske går att ta sticklingar på liknande sätt som med lavendel, men jag har inte provat än.

Har ni några tips på hur jag ska gå tillväga? Är det ok att göra redan nu, före blomning? Hur förvara sticklingarna över vintern, klarar de att var ute (zon 4)?
hattstugan

Min Isop frösår sig friskt! Blommar din så ta frö och så! Har inte provat sticklingar då som sagt det finns fröplantor hos mig!
Natur liv
Det har kanske funnits fröplantor vid mina isoper, men jag har kanske rensat bort dem i tro om att det är ogräs. Har du någon bild på hur det ser ut när fröna gror?
hattstugan

Tyvärr inga bilder! Just nu har jag lånedatór då min egen kollapsat i värmen!
Men de små plantorna ser ut som de stora och dra med handen över så känner man den karskteriskiska doften!
kerstin z5-6
Klipp, ca 1 dm stickling ,
repa av blad nerifrån lämna enstaka i topp, sätt i såjord runt krukans kant ..tar sig lätt.ställ i skuggan
Natur liv
CITAT (kerstin z5-6 @ 08-07-2015, 13:55) *
Klipp, ca 1 dm stickling ,
repa av blad nerifrån lämna enstaka i topp, sätt i såjord runt krukans kant ..tar sig lätt.ställ i skuggan

Tack! Jag gör nog på det sättet och säkert kan jag göra så även efter blomning på de delar som hinner gå i blom. Jag förstår varför Isop kallas "Norrlands lavendel", det är en helt annan kraft i växten jämfört med lavendeln. Passar bra här även om det inte direkt är Norrland.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon