Mjärden
10-07-2015, 18:59
Detta är det värsta snigelåret på bra många år - troligen det värsta sen 1994 då jag började odla. Det är mördarsniglarna (egentligen Kannibalsniglar) jag talar om. Mild vinter och en kall och blöt vår och försommar är väl orsaken till deras kraftiga förökning i år.
Jag klipper huvudet av dem och låter dem ligga med en grässax, som jag har fixerat i ett läge som det blir en kort klippyta i spetsarna och det gör att det går snabbt att klippa av sniglarna.
Hittills i år har jag klippt drygt 6000 sniglar och rekordet en kväll är 750 st, redan nu har jag klippt dubbelt så många som något annat år.
Men det är bara att kämpa på, de har ätit upp ett flertal bönplantor och solrosgroddar m m i min kolonilott och de som odlar jordgubbar har ett antal ihåliga gubbar att ta hand om...
Gossen Ruda
12-07-2015, 08:13
Håller med om problemet. De senaste åren har jag bara haft enstaka snignar men i år är det bedrövligt. Klipp och stamp dagligen men även gift. Tror det senare har hjälpt en hel del.
zaaritha
17-07-2015, 22:10
Tyvärr dödar snigelgiftet igelkottar!
Mjärden
17-07-2015, 23:06
Nej, inget gift kommer in i mina odlingar, det dödar även nyttiga djur + att det är risk att man får i sig det med grönsakerna. Giftfritt är ju ett av motiven till varför man odlar.
Jag måste erkänna att jag gjort ett antal misstag i årets snigelbekämpning. Jag har nog klippt en 10-15 sk pantersniglar och jag har känt en viss olust varje gång. Jag googlade på dem och då visade det sig att de inte är en variant av mördarsniglar utan en snigelart, som lever på vissna växter och löv och lämnar odlingarna i fred.
Så i fortsättningen kommer jag att spara dessa sniglar liksom vinbärssnäckor, men inte de små grå sniglarna, som är lika glupska som mördarsniglar, speciellt på späda nyuppkomna plantor.
Fel igelkottarna äter inte järnfosfat jag har en hel sådana i trädgården inte fåglarna eller några andra djur heller.
Gossen Ruda
18-07-2015, 13:07
Fåglar kan äta järnfosfat, man använder sådant som kosttillskott vid kycklinguppfödning. Det är fullkomligt ofarligt för alla djur utom just sniglar. Inte ens de dör utan drar sig undan och svälter ihjäl. Gift är en felaktig beteckning, bekämpningsmedel är bättre.
Min uppfattning också, det är osakligt att kalla något för gift när det inte klassas som det. Att dessutom påstå att det dödar igelkottar är ännu mer fel ren desinformation.
Gossen Ruda
18-07-2015, 14:02
Jag beklagar att jag i början skrev gift, men det är enklare att skriva än bekämpningsmedel. Möjligen tänker Zaaritha på det forna snigelgiftet Mesurol. Det var väldigt effektivt men också giftigt för många djur. Det var längesen det förbjöds i Sverige.
Jag visste inte ens att det har funnits något bekämpningsmedel tidigare. Det är ändå bra att den här tråden kom ingång så att vi får ordning på vad som är vad vi kanske pratade förbi varandra.
Sedan är det ju upp till var och en hur tacklar problemet för det löser sig ju inte av sig själv. Att klippa sniglarna gör ju att det blir en snigel mindre men om den redan har lagt 500 ägg så är det ett evighetsarbete. Om man skall göra det så gäller det att var snabb på våren före äggläggningen.
Lägger man ut järnfosfat så dör även snigeln som äter upp den första snigeln vilket gör det effektivare plus att man lockar den i stället för att bara ta de individer som syns.
För övrigt tycker jag att vi behöver hjälp av myndigheterna som är helt passiva som det är nu. De enda som görs (vad jag vet) är att man ger dispens till vissa markägare att använda andra effektivare bekämpningsmedel. För hur skulle det se ut om t ex golfbanor var fulla av sniglar och ogräs det går ju inte an.
Mjärden
19-07-2015, 10:21
Bekämpningsmedel låter ju bra, men det slår rätt över, därför att även andra sniglar än mördarsniglar äter av döda sniglar; de små grå, vinbärssnäckor, pantersniglar o även vår svenska skogssnigel äter av döda sniglar.
En lottodlare behandlade sin med bekämpningmedel och det var väl lugnt ett tag, men nu i veckan fanns det ganska gott om sniglar likaväl bla fanns det några st på en bönplanta, som nästan var aväten.
I våras klippte jag många små mördarsniglar på komposthögen och där är det ganska lugnt nu, men från tjockt gräs kommer de i hordar om kvällarna. Jag fortsätter med mitt snigelklippande och är uppe i 8000 nu, siktar på tvåsiffrigt tusen, för att tangera det tidigare rekordet, som innehades av en äldre dam för så där 10 år sedan. Det gäller att hitta en motivation att fortsätta den långt ifrån trevliga sysselsättningen.
Så inget bekämpningsmedel i min odling !
Mjärden
22-07-2015, 21:59
I kväll skulle jag gå min traditionella snigelklippningsrunda och när jag kom till kolonilotten upptäckte jag en annan odlare, som jag brukar prata med. Jag gick dit och kände en ovanlig lukt och märkte att denne skvätte något över planteringarna.
Jag började känna en viss obehag i bröstet och drog mig därifrån. Då odlaren följde med mig frågade jag vad denna lagt ut på lotten och fick till svar att det var snigelbekämpningsmedel "godkänt för ekologisk odling".
Jag lämnade området och gick till min lott och efter en stund fick jag större besvär av min SHR-astma dvs astma utlöst av kemiska ämnen. Det blev inte mycket gjort och inte så många sniglar klippta heller utan jag fick gå hem, då jag inte mådde så bra.
Jag har svårt att tro att detta bekämpningsmedlet är så harmlöst, om det kan ge astmatiska besvär hos astma/allergiker och uppmanar därför till att använda andra metoder i snigelbekämpning.
Mina skator älskar järnfosfatpellets. Jag måste lägga brädbitar ovanpå som skydd och sen en sten ovanpå brädan för det ska bli något kvar åt sniglarna
Gossen Ruda
23-07-2015, 20:39
Jag noterade för någon vecka sen att sniglarna upptäckt mina potatisar och det var lite gnagt här och var. Nu i början av veckan var det invasion och jag hade inga blåa korn kvar. Åkte till Plantagen för att fylla på lagret. SLUT! Så jag fick åka ut till landet där jag hade ett paket som jag knappt använt. Öste ut små blåa korn så det räcker till traktens alla sniglar. Det otrevliga med sniglar i potatislandet är att de inte bara tar blasten utan även gräver sig ner till potatisarna och urholkar dessa.
Beträffande medlet som vattnades ut kan det ha varit nematoder, dvs Nemaslug. Huruvida detta luktar vet jag dock inte.
Mjärden
23-07-2015, 22:11
I den lott jag talade om tidigare, där sniglarna återkommit, har jag sett små blåa korn och dem har jag inte haft några asmatiska besvär av. Är det i så fall järnfosfat ?
Om det var Nemaslug som vattnades ut, vad har det för beståndsdelar, tyckte användaren nämnde järnfosfat, men enligt produktbeskrivningen är det mikroskopiska larver och medlet säljs pulverform.
Måste kolla med odlaren, så att inte medlet innehåller metaldehyd, som är ett farligt gift som visserligen är förbjudet i Sverige, men inte i vissa andra länder. Det behövs inte stora mängder för att döda katter, hundar och igelkottar.
Om det är nematoder så är ingen fara det är små rundmaskar som äter sig in och dödar. Du kan läsa om dem på Bionemas hemsida,
Gossen Ruda
24-07-2015, 05:56
Järnfosfat är den verksamma delen i de små blåa kornen. Järnfosfat kan också köpas som puler och blandas med vatten men det är inte den sorten man använder mot sniglar. Det är fö meningslöst att bara lägga ut det rena ämnet, man måste få sniglarna att äta det också.
https://sv.wikipedia.org/wiki/J%C3%A4rnfosfat Sen finns det järnsulfat som kan blanda ut i vatten för att vattna bort mossa. För att nämna några produkter.
Jag kollade i potatislandet nu på morronen. Nästan snigelfritt, tidigare fanns det alltid eftersläntare kvar upp på blasten. Jag såg bara en snigel på marken med den verkade inte pigg. När jag petade på den reagerade den inte. Seger, eller åtminstone en delseger.
Mjärden
26-07-2015, 11:51
Det kan ha varit medlet Stoppa snigel, som marknadsförs av Ecoprotect Jag gick in på deras hemsida och klickade på Säkerhetsföreskrifter. Där stod det att medlet skulle blandas ut i vatten och att det hade skarp lukt Däremot fanns inga uppgifter om vad medlet innehöll och ej heller några uppgifter om dess påverkan på människor, det stod bara Inga särkskilda uppgifter vare sig det gällde påverkan på andningsorgan, mutation, cancerogen osv mao är inte medlet testat på människor.
Ps. Lite märkligt att en veckotidning lottar ut medlet till sina prenumeranter utan att ha uppgifter på innehåll och påverkan på människan.
Gossen Ruda
27-07-2015, 06:31
Det ver ett märkligt företag och produkt. Inte ett ord om vad det innehåller utan bara hänvisning till att det inte behöver tillstånd. Vad jag vet behöver det finnas innehållsförteckning på allt som säljs.
Jag ställde två frågor på deras hemsida och fick svaret att det är chili och vitlök.
Jag ringde också och frågade hur chili och vitlök skulle göra att man blir av med sniglarna
Svar: De drar därifrån för att de inte gillar doften och om man sprutar direkt på mindre sniglar så dör de.
Jag frågade samtidigt var man kunde hitta en fullständig innehållsförteckning och hänvisades till säkerhetsdatabladet på hemsidan. Det fanns ingen sådan information där !
Jag ställde om frågan på deras fb-sida men har inte fått svar ännu.
Det här är svaret på andra frågan;
Hej Åsa, då du ej har flaskan med innehållsförteckning fick du svar av mig under vårt telefonsamtal att STOPPA SNIGEL innehåller Chilliarom och Vitlöksarom. Självklart förstår alla att man aldrig lämnar ut ett recept, det är ju en affärshemlighet! Däremot har vi som du säkert sett ifall du har flaskan i handen att det står på etiketten INNEHÅLL; Chilliarom,Vitlöksarom Alla våra säkerhetsdatablad är gjorda enligt KEMIKALIEINSPEKTIONENS regler. När det gäller STOPPA SNIGEL skall innehåll ej deklareras! Texten nedan är enligt KEMI regler;
Innehåller inga hälso- eller miljöfarliga ämnen i sådana halter att de behöver anges här enligt EG (nr) 1907/2006.
Mitt svar till dem; Ja men jag undrar i alla fall varför ni inte gör det ? De andra medlen mot sniglar som jag har köpt har fullständig innehållsförtecknig så de ser det tydligen inte som en affärshemlighet.
Mjärden
27-07-2015, 09:52
Järnfosfat och nematoder är tillåtna medel att säljas som snigelbekämpning i Sverige, men INTE metaldehyd, som är mycket giftigt även för människor ! Därför måste det vara ett krav att bekämpningsmedel har innehållsdeklaration, så att inte hälsovådliga medel kommer ut på marknaden.
Om det var chili som medlet innehöll var det inte konstigt att jag reagerade med en astmatisk reaktion, då man använder capsasin från chilipeppar för att diagnostisera Sensorisk Hyperreaktivitet (SHR)
Jag har skickat ett mail till veckotidningen (Hemmets Veckotidning) och bett dem stoppa utlottningen av medlet till de fått säkra uppgifter om innehåll och påverkan på hälsan.
Hej Åsa. Då de andra tillverkarna har medel som måste deklareras enligt kemikalieinspektionens regler. Detta måste man göra då man har produkter som kan vara Irriterande, Frätande, farliga för natur eller djur, när det räknas som farligt avfall, när det innehåller en hög koncentration av ett visst medel och så vidare. Det finns alltså väldigt många olika anledningar till att man enligt lag är tvungen att deklarera innehåll, detta finner du mer information om på kemikalieinspektionens hemsida. När en produkt eller medel innehåller en mycket liten koncentration av något så att det inte anses vara farligt eller miljöhälsovådligt på något sätt och man inte rekommenderar att någon slags skyddsutrustning behövs, såsom t ex handskar, behöver man inte och ska man inte enligt kemikalieinspektionen skriva ut innehåll. Detta gäller ÄVEN etiketten på flaskan, men då har vi valt att som service till våra kunder ändå skriva ut det, så att man vet vad det innehåller. Mvh Johanna
Mitt svar: Det hade varit bra ändå eftersom en del människor är allergiska mot chili och vitlök och vad ni har mer i Ecoproct.
Mjärden
27-07-2015, 19:51
Det var fega på Hemmets och hänvisar bara till ecoprotect. Jag svarade då att ecoprotect inte har ansvar för vad de skriver och anordnar på tidningens hemsida och
att det var dåligt att Hemmets inte kan erkänna att det var ett misstag att inte bättre kolla upp vad det var för medel, som de lottade ut till sina prenumeranter. Jag skrev
också att jag inte skrev i egen sak utan för de personer som ev kan få besvär av medlet Jag har ännu inte fått svar på mitt sista mejl.
Direkt efter att jag skrev det sista i tråden om Ecoprotect sopade de hela konversationen. Jag tror att de vet med sig att medlet är skräp man kan ju lika gärna hämta grejorna i kryddhyllan i stället för att betala flera hundra. De vill inte ha besvärliga frågor och hamna i dålig dager. De har ju en stor kampanj där de vill sälja till lantbrukarna för att hålla vildsvin och annat ovälkommet borta. Uselt att försöka tjäna pengar genom att lura folk tycker jag. Fega är de också precis som tidningen !
Hej
Det är som jag hittat idag:
STOPPA SNIGEL
den har dubbel effekt mot sniglar genom lukt o smak.
använda för att skydda trädgård växthus växter och fält.
fördelar
- effekt genom doft o smak.
- det är lätt att skydda stor o små området.
- ofarligt för människor, djur och natur om korrekt använda.
- använda för förebyggde syfte, eller när problem kommer.
BRUKSANVISNING:
A blanda koncentrerat flaska 0,5 med 2,5 l vatten, skaka sen du kan spruta ut,
B sprider runt om området som ska skyddad.
C ska använda den på morgon, eller kväll eller efter regn.
D använda inte i starkt solen.
E använder inte på ätbara plantor, grönsaker, frukt innan skörd, det doft eller smak medel står,
F Efter användning sköljer med kalt vatten.
Giftinformation eller Giftinformationscentralen, Karolinska sjukhuset, tfn 08-33 12 31 Se punkt 4:
Innehåller inga hälso- eller miljöfarliga ämnen i sådana halter att de behöver anges här enligt EG (nr) 1907/2006.
Obs
Den innehåller som mina kompisar sa livsmedelsbaserade ämnen, så de är inte farligt.
H.Bassam
Mjärden
28-07-2015, 17:01
Det klart att grossisten inte kan säga att det är farligt, då får han inte sälja något.
Om det inte får användas på ätbara frukt o grönsaker hur kan det vara så harmlöst som du påstår.
När jag läste i testprotokollet på ecoprotects hemsida fanns det inte några tester gjorda på dess påverkan på människan eller att det var allergitestat. Det enda som stod var att det hade skarp lukt, men inget om verksamt medel. Det räcker inte att säga att ett medel är ofarligt för människor, om man inte kan uppvisa testresultat på medlets ofarlighet
Hej
Miljöverket har dom egna testar med högskolor o forskare som ger resultat att den här farligt eller inte, ock de har ansvar, och vi hörde inte eller läste att någon haft skada av detta, vi kan inte göra testa på människorna, men vi gör testar med djuren som har nästan kroppen som människor som möss o sork. man kan läsa vad jag skrev igår och vet allt.
H.Bassam
Mjärden
29-07-2015, 12:32
Det finns mängder av produkter ute på marknaden som är godkända av Astma-Allergiförbundet och märkt med deras Svalanmärke. Då kan man vara trygg att produkten inte orsakar några skador eller obehag vare sig man är allergisk eller inte.
Hej
Jag tycker om att Sverige har bra kontroll över sin produkter som säljer i Sverige marknad eller hur.
H.Bassam
Mjärden
03-08-2015, 12:51
Det var Stoppa snigel som jag fick astmatiska besvär av. Träffade odlaren igår och frågade och denna bekräftade att det var just det medlet som använts på odlingslotten.
Jag har satt upp ett anslag på redskapsboden och vädjat om att inte använda bekämpningsmedel mot sniglar, men det hade inte odlaren läst utan fortsatt användandet.
Jag fick även denna gång SHR-symptomen med tungt att andas och som ett lock över bröstet även om exponeringen var mindre denna gång.
Nu vet jag inte vad effekten är av medlet, om det tar död på sniglarna eller skrämmer bort dem med sin lukt Om det är det sistnämnda blir det lottgrannen som får desto fler sniglar.
Jag har klippt sniglar över hela kolonilottsområdet, men i fortsättningen kommer jag att hålla mig på behörigt avstånd från denne odlares lott, tyvärr blir det några lotter i närheten som inte får någon snigelklippning, men jag måste tänka på min egen hälsa i första hand.
En av plusvärdena med kolonilottsodling är att man kommer ut i friska luften och mår bra till kropp och själ efter sina besök - om den möjligheten förstörs kommer jag att upphöra med min odlingslott.
Hej
Du kan prata om din problem med miljöverket, de kan studera vad som händer med dig, och de kan ge beslut om försätta om den säljer i marknad eller inte.
H.Bassam
Mjärden
30-09-2015, 11:30
Först vill jag tacka fvd för den hjälp jag fått att få reda på vad Stoppa Snigel innehöll.
Jag skall gå vidare med att tillskriva Astma-Allergiförbundet och varna för medlet. De kanske kan få tillverkaren att sätta varningstext på förpackningen, där det står att personer känsliga för chili bör undvika bekämpningsmedlet.
Jag vill avsluta med att summera mitt snigelklippande för 2015. Jag har till dags dato kommit upp i 15630 klippta sniglar, ett förhoppningsvis oslagbart rekord ! Till kommande år hoppas jag hålla mig på normal nivå dvs 2000-3000 st och att kommunen slår gräset runt odlingsområdet, vilket inte skett detta år, vilket varit en orsak bland andra till snigelinvasionen.
Eftersom jag följt sniglarnas beteende på nära håll under hela odlingssäsongen vill jag upplysa om en viktig iakttagelse. Hela tiden fram till någon gång i mitten av augusti har sniglarna uppträtt en och en eller några st ätande på död snigel. Därefter såg jag flera par ihopslingrade eller att en snigel följde efter den andre. Detta tyder på att mördarsniglarna har sin parningsperiod under augusti-september, varför man bör hålla på med bekämpningen säsongen ut.
Ytterligare en iakttagelse; pantersniglarna ger sig inte på levande mördarsniglar, har hittat dem tillsammans under brädor och stenar samt en gång sett pantersniglar äta på levande växter.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.