Boxer
Hur ser ni skillnad på fläder och druvfläder när det är riktigt små plantor som ännu inte blommat, och inte vill klippa och se märgen? Luktar bladen olika?
Bassam
Hej

druvfläder är giftigt så det är räcker för att följa fläder.

Obs

den text kommer från odla nu.

Sambucus racemosa, druvfläder.
De röda fröna av druvfläder kan orsaka slöhet, kräkningar och feber vid förtäring. Blommorna kan orsaka allergi, även hos äkta fläder, Sambucus nigra.

H.Bassam
Krolliljan
Kanske DENNA kan hjälpa.
Läste den för ett tag sedan. Men ser nu att den var nog inte till nytta.
Gossen Ruda
Jag tror de är svåra att skilja på med bara blad. Dels är de ganska lika och sen kan bladformen variera lite beroende på växtplats.
Boxer
CITAT (Gossen Ruda @ 12-07-2015, 09:02) *
Jag tror de är svåra att skilja på med bara blad. Dels är de ganska lika och sen kan bladformen variera lite beroende på växtplats.

Precis!

Jag har inte någon druvfläder så därför kan jag inte lukta på bladen, men när jag krossar fläderns blad luktar dessa rätt illa. Sen kanske det kan var så att druvfläderns bark kan vara lite mörkare, men det är bara en gissning.

Ingen som har båda två och kan kika efter? unsure.gif
*Stintan*
Kan du inte lägga upp en bild på plantan?
Boxer
Det är inte min planta som är aktuell och dessutom är bilden (som inte är min och finns på FB) otydlig. Och jag skulle vilja lära mig hur man ser skillnaden till andra tillfällen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon