Snuffepuff
Hej!

Efter lite efterforsking har jag skaffat med en mulcher gräsklippare som jag så här långt är väldigt nöjd med. Nu efter 3-4 klippningar så börjar jag dock fundera på om jag gör rätt i som låter gräset ligga kvar (som jag läst att man bör göra med denna typ av gräsklippare).

Anledningen till att jag tvekar är för att jag nu ser att det ligger gult gräs kvar i botten av gräsmattan som ligger kvar som ett lager i botten. Enligt instruktioner så klipper jag gräsmattan en gång i veckan vilket ska jag har förstått skall räcka för att bitarna skall bli tillräckligt små men jag upplever att det inte blir så.

Bör jag börja ta bort att gräs med en räffsa efter varje klippning eller fungerar det som det är nu och att jag kör min planerade vertikalklippning i augusti?
Gröna mormor
Vi har en vanlig gräsklippare och klipper gräset två gånger i veckan och låter klippet vara kvar. Har vi ingen möjlighet att klippa så ofta (ex.vis om man är bortrest) kör vi med gräsklipparen flera gånger över "strängarna" tills allt gräs är borta. Har fungerat alldeles utmärkt hittills.
Snuffepuff
CITAT (Gröna mormor @ 12-07-2015, 12:25) *
Vi har en vanlig gräsklippare och klipper gräset två gånger i veckan och låter klippet vara kvar. Har vi ingen möjlighet att klippa så ofta (ex.vis om man är bortrest) kör vi med gräsklipparen flera gånger över "strängarna" tills allt gräs är borta. Har fungerat alldeles utmärkt hittills.

Jag tycker att jag har gjort det men fortfarande ligger det kvar ett lager i botten men då skall jag ge det ett par chanser till tummenupp.gif
Bengalow
Det bryts ner och blir till gödning till den levande gräsmattan. Först måste gräsklippet gulna, sedan blir det till gödsel. Det går inte att hoppa över stegen i nedbrytningen. Det är bara att vänta på, att naturen har sin gång. Varför så bråttom? Ingenting sker över en natt, om man inte har en trollstav...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon