Jag har två krusbärsbuskar bredvid varandra, en Hynnomäki gul och en röd. Planterade dem förrförra året, och förra året växte bägge till sig fint. I år har den gula stora fina krusbär, men den röda misstänker jag har fått något slags sjukdom. Bären är små och faller till marken strax innan de mognar. En del av dem har också bruna fläckar, ser nästan ut som om de ruttnar. Vad har hänt? Jag antar att den fått något slags sjukdom - men vad, och (framför allt) vad ska jag göra?
RibesRubusVitis
12-07-2015, 17:43
Tack, men jag hittar ingenting i den länken som beskriver mitt problem. På min buske ser bladen helt normala ut och busken har växt fint sen förra året. Det enda (synliga) felet är att bären är små och ramlar av. Ingen som varit med om något liknande?
Rhonda - 51Aussie
13-07-2015, 09:15
Hej!
lägg ut din fråga på det andra trädgårdsforumet. Då har man dubbel chans att få svar. Jag är med på båda. mvh Rhonda
Sorry, men vilket andra forum menar du?
Rhonda - 51Aussie
13-07-2015, 11:44
jag visste inte om jag skulle nämna det men det är alltomträdgård
Tack Rhonda, jag testar där också så får vi hoppas att nån nappar
Jag tycker du skall fråga dem har sålt buskarna till dig.
RibesRubusVitis
13-07-2015, 13:03
Jag lade nyss ut lite andra länkar på AoT:s forum. (Ingen risk att nämna dem; de är inte konkurrenter.) Men sen hittade jag ett "diagnoshjälpmedel":
http://www.ars-grin.gov/cor/ribes/ribsymp/ribsymp.htmlDär kan man klicka sig till "frukten faller av före mognad":
http://www.ars-grin.gov/cor/ribes/ribsymp/fruit2.html
Du jobbar hårt men jag tyckte det vore enklare om du frågade försäljaren så att du kan få en ny buske om det är något fel på den.
Tack för diagnosverktyget! Svampsjukdom alltså, det var inte roligt ...
Och tack för rådet att gå tillbaka till handlaren, tror tyvärr inte att det hjälper så mycket i det här fallet eftersom busken köptes för flera år sedan. Jag köpte den alltså inte förra året, utan planterade den bara på dess nuvarande plats då. Innan dess stod den i djup skugga och gav ingen frukt alls.
Hej
Det är svamp sjukdom som kommer från Svampen ( cerotelium fici )
orsak : den kommer på sista juni o börja av juli.
Symptom:
1 koppor på under blad ser ut som fläckar på 1-2 mm, de är ljusa från början sen blir de mera mörk.
2 mot dom på övre ytorna av bladen gula fläckar eller brun. när skada blir hård alla fläckar på under sidan kontakta med varandra, och kan täcka hela under blad, sen blad blir torka och blir lite frukt,
3 frukt blir skadad och torkad sen de ska ramla omogna.
vad ska man göra:
A samla alla skadad frukter o skadad blad o bränna dem.
B finns flera svamp bekämpning i plant skola kan man använda med följa informationen som står på förpackning som ( Kumulus- Binab ).
C Du kan göra din blandning:
1 msk bakpulver+ 1 tsk vilande olja+ 1 tsk insekter bekämpning eller flyttande tvål+ 1 l vatten, spraya på växter med tillstånd 2 veckor, spraya minst tre gångar.
4 beskära bra ta bort skadade grenar o de som täta andra o sjuka.
5 minska gödning som har mycket kväve.
6 gödsla bara 1 gång på våren.
H. Bassam
Tack Bassam, jag testar! Jag hade tänkt ta sticklingar av dessa buskar i år för att få fler - kan jag göra det av busken som står bredvid den drabbade, eller ska jag undvika det?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.