sven1122

Bra rysk webbsida : http://green-pik.ru/sections/40.html

finns reducerad text också i engelska !

Population är hybrid rysk + kirgiz - mask

Var kan man köpa dem i Sverige ?
Mony
Annars finns det vanlig svensk daggmask i vår jord. Gratis och miljövänligt.

Vet även att det är hårda regler för att "importera" djur. Fel djur/insekt på fel plats kan ha katastrofala konsekvenser. Jämför kräftpesten, eller mördarbiet eller de här förgrömmade mördarsniglarna.

Låt de ryska maskarna stanna i ryssland och använd våra egna duktiga jordmaskiner smile.gif
Jubbe063
CITAT (Mony @ 04-10-2015, 14:03) *
Annars finns det vanlig svensk daggmask i vår jord. Gratis och miljövänligt.

Vet även att det är hårda regler för att "importera" djur. Fel djur/insekt på fel plats kan ha katastrofala konsekvenser. Jämför kräftpesten, eller mördarbiet eller de här förgrömmade mördarsniglarna.

Låt de ryska maskarna stanna i ryssland och använd våra egna duktiga jordmaskiner smile.gif

Daggmask trivs inte i en varm kompost, de äter för dåligt men gräver destructive. Kompostmaskar finns naturligt i Sverige och har så Alltid funnits sen istiden. Kompostmaskar till skillnad från daggmaskar lever i förhand ytskikt, äter ca sin dubbla vikt per dygn, trivs i temperaturer upp till 30-40 grader och är ypperliga vänner i kompost ute eller inne.
*Stintan*
Här finns det http://www.wexthuset.com/kompostering/kompost/kompostmask-p1

Eller googla så hittar du fler firmor.
Mony
Åh, förlåt. Jag tänkte inte på varmkompost utan vanlig trädgårdkompost. Där har jag massor av daggmask smile.gif
Scout
Åk till närmsta stall/bonde och fråga om du får gräva lite i gödselstacken. Där hittar man enkelt massor av kompostmask gratis.

Hade ingen aning att man kunde köpa mask.
Henrik.
Skulle jaga en jobbig mullvad i somras så köpte jag 20 stora daggmaskar i en liten burk i en fiskaffär här för 35:-. Alla har dock inte detta men framförallt gissar jag på att chansen ökar på sen vår och sommar. Vet dock att det går att beställa på nätet och från Sverige vilket kanske är att föredra.

Detta är 3 månader sedan jag köpte dessa och mullvaden har stuckit men jag har daggmaskarna kvar i en kruka med jord ifall den skulle komma tillbaka så är jag redo och så har man några husdjur med. biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon