Johanna Olofsson
Hej!

Jag är nybörjare på att odla i trädgårdsland, första säsongen för min del. Valde sallad då jag läste att det är svårt att misslyckas med det. Det har gått jättebra att odla sallad ända fram till för ett par veckor sedan. Jag upptäckte att en planta av romansalladen tippade och nästa dag var den hängig. Jag drog upp den och såg att roten var mjuk och väldigt liten och gul i färgen. För ett par dagar sedan var det dags för en planta plocksallad att gå samma öde tillmötes. Denna gången var roten nästan helt borta, men det lilla som fanns kvar var gulaktigt. Min första tanke är att det kanske är larver eller insekter som äter upp rötterna. Är det någon som har erfarenhet av detta? Finns det något att göra som kan rädda de återstående salladsplantorna?

/Johanna
rehn
Har råkat ut för samma sak.hittade en knäpparlarv i roten på en halvvissen planta. Tyvärr inte mycket att göra åt. Är det en före detta gräsmatta ? Brukar bli bättre nästa år.
Åsa, mälardalen zon 2
Kan vara harkrankslarver med de kan förekomma i större mängd vissa år och just salladsplantor brukar vara deras favorit.

harkrankslarver
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon