Hejhej!
Jag har mer eller mindre resignerat när det gäller blomsterrabatten som löper längs två av väggarna på min villa. Det är så otroligt mycket ogräs och jag har varken kunskap eller tid att få ordning på den, så nu ser allt helt förskräckligt ut och jag tänkte försöka börja om från början på något sätt.
Antingen tänkte jag täcka över allt med grus eller sten. Eller så funderar jag på om man kan plantera ängsblommor i rabatten? Och skulle de klara sig mot ogräs?
Jag tycker att ängsblommor är otroligt fina, så om det skulle vara en möjlig - och lättskött - variant så vore det supernajs.
Finns det någon som kan ge råd och tips så vore jag supertacksam.
//Maria
*Stintan*
18-07-2015, 11:21
Vad är ängsblommor för dig? För mig finns det även inslag av olika gräs i en äng. Tror inte att du får rabatten "ogräsfri" på det sättet.
[attachment=83293:2014S.jpg]
[attachment=83294:2015SSSS.jpg]
[attachment=83295:2015S.jpg]
[attachment=83296:2015SSSSS.jpg]
[attachment=83297:2014S.jpg]
Krolliljan
18-07-2015, 14:20
Kan du inte gräva upp det som ska bevaras, gräva bort det andra och sen börja om?
Vilka växter har du i rabatten nu?
Hej *Stintan*
Tack för svar!
Ängsblommor är för mig som i alla de bilder du lagt upp. Och ja, även en del gräs. Det är vackert, tycker jag.
Hej Krolliljan
Tack för svar!
Ja... Det gjorde jag för bara ett par år sedan. Det var ett jättejobb och jag har inte lust att göra det varje år..
//Maria
Huggorm
18-07-2015, 16:07
Desto magrare desto mer örter och desto mera näringsrikt desto mer gräs. Blomsterängar växer på magra sandjordar. Vad är det för jord på denna plats?
*Stintan*
18-07-2015, 16:07
Blir ju knepigt i en rabatt eftersom man låter ängen fröså sig och blommorna kan hamna lite var som helst med tiden. Ängen slås ju en eller ett par gånger per år. Finns inget i min äng som är sått eller planterat. Det är en gammal kohage som vi körde över med traktorfräs när för att få någotsånär jämn och mängder med sten forslades bort i samband med att vi byggde huset. Stor tomt så vi lät en del bli äng och med åren har den blivit så artrik av sig självt.
*Stintan*
18-07-2015, 16:12
CITAT (Huggorm @ 18-07-2015, 17:07)

Desto magrare desto mer örter och desto mera näringsrikt desto mer gräs. Blomsterängar växer på magra sandjordar. Vad är det för jord på denna plats?
Ja du det är gammal sjöbotten och vissa delar är det helt klart sandjord men inte just där ängen är. Det växte väldigt många enar från början där också så det såg ut precis som den kohage det var för många år sen med en massa tuvor överallt.
Nils G Vike
24-07-2015, 16:58
Hej!
Gör en liten stadsäng! Så in rent blomsterfrö, så många sorter din budget tillåter men med örter som blommar när du är i huset. Börja i september, klipp ned till två centimeter (eller lägsta nivån på din gräsklippare). Så in. Notera nästa år vad du gillar och inte gillar. Så in igen om du har tid nästa höst. Det viktigaste är att du återigen klipper ned till två centimeter. Läs mer på angitradgarden.se. Med tiden växer en liten äng i balans ut som är snygg hela året.
Hälsningar,
Nils G Vike.
Huggorm
24-07-2015, 21:51
Jag klipper aldrig gräset på ängen utanför stugan och den är full av blommor i alla fall. För tillfället blommar bland annat Johannesört, röd- och vitklöver, mjölkört, åkervädd, fibblor, blåklockor och prästkragar. Det sköter sig helt själv.
*Stintan*
25-07-2015, 03:18
Genom att slå så hjälper man ju till med fröspridningen och dessutom är det ju inte särskilt snyggt med en överblommad äng. Dessutom skulle det bli ett paradis för sorken. Sen på våren skulle man inte se en enda gullviva t.ex. för allt högt visset fjolårsgräs. Åtminstone ville inte vi att halva tomten skulle se så ovårdad och skräpig ut.
Hej
Du kan plantera ängsblommor på din rabatten det blir vacker om du väljer bra ängsblommor, dem finns i marknad som förpackning eller rullar.
Vad ska göra:
1 täcka jorden med marktäckare för att ogräs nå ej solen o dö, men det kommer bra nyttodjur.
2 du kan lägga grov stenar över täckmatta, sen lägga ängsblomma matta över, eller du kan lägga nästan 30 cm jord och så ängsblommor.
3 geotextilduk är bra mot ogräs och Plantex fiberduk.
4 Nelsons och Weibulls har sådana blandningar som de kan hjälpa dig att vilja rätt ängsblommor blandning eller rullar.
5 de sprider sig bra med frö, man behöver så lite nya ängsblommor blandning varje vår.
Obs
Om du täcka marken på marktäckare, o lägga sand över med nästan 30 cm jord över, på den här sätt kan du plantera vad som helst, och du kan öppna hål på marktäckare och plantera stora perenner eller fint gräsmatta.
H.Bassam
Nils G Vike
25-07-2015, 13:17
Hej Huggorm!
Jag har ambition att kunna se backskärvöfrö, gullviva, styvmorsviol och mandelblom under april. Därför klipper jag ned Smängen till två centimeter.
Hej Bassam!
Problemet med dina råd är att det tar tid och är besvärligt. För den som bara har fyra timmar för en liten stadsäng kan spendera tre timmar på att klippa ned till två centimeter, samt en timme på att inhandla och sprida blomsterfrö. Sen gäller det att i praktiken stå ut med att rabatten kan bli ful efter midsommar, men det är tveksamt om mer behöver göras förrän nästa nedklippning in införsel av blomsterfrö.
På en liten yta är det mest effektiva att insamla frö just när de mognat, exempelvis via handgräsklippare, och sedan återföra fröna direkt eller när regnen kommer i augusti.
Läs mer om Smängen på angitradgarden.se.
Nils G Vike
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.