qa4ever
Hej

Jag har ett stort plommonträd (ca 30 år och ca 5-6 meter högt) där stammen fläkts upp av en stor gren som tidigare vilade mot ett garagetak som blåst ner för någon vecka sen.

Grenen som fläkts av är väldigt tjock, cirka 15 cm i diameter, stammen det dubbla.
Trädet, och även grenen som brast av stammen har fortfarande massor av plommon och bladen är ej vissnade. Stammen saknar delvis bark från marken och i stort sett upp till grenen sitter på stammen ca 50 cm från marken, troligvis sen det planterades, på den sida där grenen sitter.

[attachment=83303:a.jpg]

Hur beskärr man det så det kan fortleva? Jag vill ej stödja upp grenen med risk att den vid senare tex. blåst faller över min småbarn, eller gamla föräldrar.

Hur långt in ska man såga av grenen för att undvika röta och att döda trädet?

[attachment=83305:aa.jpg]

Ska man såga så långt in och ner som sprickan börjar, eller ska man spara lite som ett sluttande tak?

Vad jag ser går sprickan ganska långt in mot center av stammen kanske upp emot 6-7 cm in.

Avsågningen måste givetvis delas upp i etapper, men ska jag sen täcka över den med Ympvax, eller liknande?

Vilken lutning på såg-taket?

Ska man täcka över sågytan med något, verkar vara lite fifty-fifty mellan de som anser att man bara ökar risken för röta då?

Jag ser att det har bildats rötter från grenens sprickskåra, så sprickan måste ha utvecklats under lång tid, men garagetaket höll då uppe grenen.

Den flesta råd och rön jag sett på nätet står det att man ska bevara och såga vid "grenkragen", men grenkragen är väl i detta fall redan förstörd eftersom stammen delvis är sprucken?

Tack på förhand!
Per
Huggorm
Ett klassiskt exempel på inväxt bark. Grenen har alltså suttit dåligt fast vid stammen hela tiden och det var bara en tidsfråga innan den skule blåsa ned.

Du får ju helt enkelt kapa längst ned där grenen ännu sitter fast, det borde vara en grenkrage under grenen att gå efter även om den kanske syns dåligt. Du får göra så gott det går, utifrån förutsättningarna. Om det är möjligt att kapa så vatten inte blir stående i hålet är det bra, men annars klarar trädet hantera det också. Inget ympvax eller liknande på, trädet klarar sig bättre själv. Välj om möjligt en varm och torr dag och det är ju precis rätt årstid för större beskärningar nu så det är bra.
qa4ever
Många tack för svaret Huggorm!

Så det är alltså ingen idé att låta någon del finnas kvar av grenen?

Tex skulle jag i min enfald kunna tänka sig att såga ett tak från den punkt där grenen på ovansidan gick in i stammen?

Men det kanske inte är så bra eftersom man då får en spricka "ficka" kvar (där man ser rötterna som bildats), även om den bara är någon milimeter bred troligtvis efter att gren-tappen/stumpen rätar ut sig när tyngden från grenen försvunnit?

Sågar man i nederdelen av grenen blir det ju ett större snitt som inte har någon täckande bark mot stammen?

Tror den sitter kvar i nederdelen med en 2-3cm tjock träflis.

Man ska alltså såga så långt ner på den träflisen som möjligt utan att skada huvudstammen ytterliggare?

Bifogar en förtydligande bild med tre olika alternativ. Kommentera igen vilken av de tre som är bäst. Tack.

[attachment=83306:alternativ.jpg]

Vad tror ni en trädbeskärare skulle ta för jobbet, tex om jag försågar grenen så det bara sticker ut 50cm, och låta denne ta finliret med den sista exakta sågningen?

Mycket tacksam för vidare svar och fördjupningar i ämnet,
Per
Stefan A
Viktigt som du är inne på att du skär av grenen ett stycke ovan slutliga snittet först för att inte ha hela grenens tyngd att jobba med vid finliret. Och att du innan du sågar av grenen gör ett ordentligt snitt underifrån nedanför kapstället för att förhindra fläkning ner på stammen när inte återstående ved håller tyngden.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon