Novisfixaren
Hej är lite desperat har köpt ett gammalt hus och där finns rosor på innegården.

Brukar skära ner de en gång per år och binda upp de med ståltråd på sommaren. De hänger dock ner väldigt fult och jag tänkte att det var dags att jag tar reda på hur de egentligen ska skötas och i nuläget räddas.

Har massa armeringsnät hemma kan detta användas på nåt sätt?

Tacksam för tips. Rosorna ser faktiskt värre ut i verkligheten än på bilderna ..

[attachment=83343:IMG_1403.JPG]
[attachment=83344:IMG_1404.JPG]
[attachment=83345:IMG_1405.JPG]
Pauline/Sthlm
vadå värre?! Läcker bild där man ser dem vid alla stolpar.

Uppsök Kajsa i Västerås fina album, jag har med gott resultat tillverkat hennes fina rundspaljeer av armeringsmatta. Eller annan skruv/halvcirkel om du gillar det bättre. Bultsax anbefalles för tillputsning/detaljkapning.
(tack igen Kajsa!)
Novisfixaren
Hej jag kan inte se bild på hennes rundspaljér av armeringsmatta kan du länka?

Pauline/Sthlm
T ex denna. Sök på rosbur annars.

http://forum.odla.nu/index.php?automodule=...i&img=56490

Rundbockad armeringsmatta och rundeln fixerad med att bocka till små krokar (jfr hyskor i en korsett ;-) ) som hakas tag längs hela höjden. Bultsax bra å ha. Klipp av nedersta rundvarvet för att få längre stick-i-marken-pinnar. Om så önskas bockas översta pinnstumparna utåt till kronspetsar. Eller inte.

För stor för dig? Gör en halvcirkel o fixera vid stolpen.
Passa bara om man går nära att inte vassa armeringspinnar sticker ut...

Hittade nu också Kajsas originalbeskrivning:
http://forum.odla.nu/index.php?s=&show...t&p=1670687
Kajsa
Pauline har ju varit till god hjälp ser jag. Maken gör även dessa rundlar men då smalare till klematis, storleken bestämmer man själv. När armeringsmattan ligger ute på gräsmattan brukar vi gå på den och sakta böja den mot oss, böj in ändarna med bultsaxen för att man vill inte ha dom i ögonen, allt är lite tungt, stark karl är bra,
Novisfixaren
Ok men blir svårt att göra rundlarna nu och trä över rosorna? Då måste jag klippa ner de antar jag?

Bättre att vänta till hösten klippa ner rosorna och montera stöden då?

Tycker ni jag ska göra rundlarna så de hår ända upp till plasttaket eller vad tror ni ser bäst ut?

När på året och hur många gånger ska man egentligen klippa de rosor jag har?
Ingen aning om vilken sort det är.
Hur hår ska man beskära dem?

Många frågor det blev hoppas nån har tid och lust smile.gif

Kajsa
Det är vackert om rosorna hänger en del över armeringsjärnen, annars blir det mycket bur. Om du nu klipper ner dom hårt gör det till våren, men det är väl att ta i .Tror du kan ta runt järnen på plats och så nita ihop dom, knyt ihop rosorna en del med rep så har du dom lite på plats under tiden.
Novisfixaren
Ok vill inte äta yta av altanen så vill helst rosorna växer ut mot gården. Alltså bara ena sidan av stolpen. Tänker kanske då köra med rundlarna bara till stolpen eller möjligtvis så rundlarna står runt stolpen men baksidan av rundeln mot stolpen.

Fästa med såna här i stolpen? http://www.biltema.se/sv/Bygg/Fastelement/...por-2000019564/

Vad är lämpligt fastsättning om man bara ska böja ihop rundeln? Buntband är ju inte vackert precis smile.gif
Kajsa
Det kan jag inte hjälpa dig med, fråga på en Byggmarknad hur och vad man bäst fäster med i stolparna.

Vi har bara gjort runda så här

Här syns hur man klämmer runt så den håller ihop ( nere till höger )
Novisfixaren
Gjorde enkel prototyp idag.

Designtips kanske? smile.gif

[attachment=83366:IMG_1452.JPG]
[attachment=83367:IMG_1453.JPG]
[attachment=83368:IMG_1454.JPG]
Kajsa
Vad duktig du är, snyggt !
Jag satt och tittade på Odlas shop, Trädgård, kika där. Fanns en del enkla raka stöd att sätta bakom rosorna ca 500 kr, lite dyrt, då får man knyta rosorna mot järnen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon