Full version: Larver
Krakel Spektakel
Vad är detta för en gynnare? De har rensat min fina krusbärsbuske från alla blad. Bären dock oskadda. Kommer bären att mogna nu och vad borde jag gjort för att bli av med larverna?

[attachment=83347:Krusb_r4.jpg]

Bassam
Hej

Det första som hjälper mot larverna är att lägga en lakan under växter o skakar hård växter, de ska ramla, du behöver bara samla o döda dem. sen du kan se på växter hela o plocka dom på handen. du kan använda högtryck på växter också, du kan använda såpsprit blandning som är (1 msk såpa+ 1 msk T sprit+ 1 L vatten.

obs
min bästa metoder:

A du kan använda klister roll den som använda för att rena bil stolar, så passera bara klister sidan över hela växter special på blad under och över dom, så larverna och ägg fasta på klister.

B du kan suga dom med hjälp av dammsuga.

H.Bassam

Gossen Ruda
På frågan vad det är för något så är svaret larv av krusbärsstekel. Olika manuella bekämpningar inklusive klämma ihjäl duger. Busken får givetvis en tillväxtstörning men det kommer snart nya blad. Vet inte hur bären blir, vänta och se.
Åsa, mälardalen zon 2
Japp krusbärsstekel dengår även på vissa vinbär. Inspektera och mosa med fingrarna tycker jag är mest effektivt. Hellst ska man ju börja klämma så snart man ser hål och larverna är små + det är ju midre äckligt med att mosa små larver än stora.
Krakel Spektakel
Tack alla. Då vet jag vad som gäller nästa gång den får blad och blir angripen.

tummenupp.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon