Full version: Sjuk klematis
MissStorm
Hej!

Jag har haft min klematis i ett par år nu. Minns inte vad sorten heter, men det är en innomhusvariant... När jag köpte den hade den underbara lila blommor! De blommade ett tag, men sedan dess har klematisen varit mitt problembarn.

Det kommer prickar på bladen som torkar ihop. Vid flera tillfällen har hela växten verkat död och jag har klippt bort allt. Men jag har inte haft hjärta att kasta den. Och så har den börjat växa igen! Lagom till att den börjar se fin ut börjar bladen att dö igen... sad.gif

Jag upptäcker ingen ohyra när jag titta på den. Men har sprayat med Provado Plus i alla fall...

Jag har försökt att vattna olika mycket och låtit den stå i både norr o söderfönster.

Är det någon som kan hjälpa mig o komma med förslag på vad som är fel/vad jag ska göra?
Betty
CITAT (MissStorm @ 19-04-2004, 14:39)
Minns inte vad sorten heter, men det är en innomhusvariant...

Har aldrig hört talas om inomhusvarianter av klematis...
Här kanske du kan få svar på din fråga:
Växtdoktorn
m-l södra halland
Även jag har köpt en inomhusklematis för några år sen- en övervintring inomhus och den blommade inte, så förra våren planterade jag den utomhus utan förväntningar om överlevnad. Konstigt nog kommer den med flera slingor nu medan den "riktiga" klematisen bredvid ser död ut!
mvh m-l
Åsa, mälardalen zon 2
Kanske den torra inomhusluften är orsaken till de torra skottspetsarna och fläckarna?
Testa ge klematisen en utomhussemester nu i sommar, många krukväxter som inte är superbra anpassade till att trivas i våra bostäder brukar bli som nya igen efter en utomhusvistelse.
MissStorm
Tack för svaren!

Tyvärr är den bästa utomhussemester jag har att erbjuda en flytt ut på balkongen... Men om det är luften som inte passar min sjukling så kan jag ju hoppas på att det räcker!
Sara i Lund
Hej!

Min UTOMHUS-klematis har haft problem med bladen som ser ut ungefär som dina. Jag blev tipsad om att det nog var någon sorts bristsjukdom (minns ej exakt vad det var brist på), och blev uppmanad att myllra ner lite benmjöl i jorden runt den. Efter att jag gjorde det frisknade klematisen till och blev jättefin. Nu ger jag den benmjöl varje år, och hoppas att det skall hålla den i form. Dock vet jag inte alls om detta kan vara till använding för en inomhusklematis, men kanske kan du fråga någon i blomsteraffären.

Lycka till!
Sara
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon