Full version: Ampelfackla
Blue
[attachment=83359:Image1.jpg]Har ärvt en ampelfackla efter min käre far som inte finns mer. Den trivs i sin ampel i mitt söderfönster (balkongtak så den får inte direkt solljus) och växer. Nu ser jag knoppar och det gör mig så glad. Men jag skulle behöva korta av grenarna lite. Får väl vänta tills den blommat klart lite senare. Men jag är så novis och rädd att jag ska förstöra den. Så jag frågar nu därför; var klipper jag? Jag har tagit bild så är det lättare för er att förklara. Har ritat streck i olika färger där jag tror kan vara ställen man klipper på. Tacksam för er hjälp att behålla den fin då den är ett kärt minne.

[attachment=83359:Image1.jpg]
Trampendal
CITAT (Blue @ 24-07-2015, 16:43) *
Har ärvt en ampelfackla efter min käre far som inte finns mer. Den trivs i sin ampel i mitt söderfönster (balkongtak så den får inte direkt solljus) och växer. Nu ser jag knoppar och det gör mig så glad. Men jag skulle behöva korta av grenarna lite. Får väl vänta tills den blommat klart lite senare. Men jag är så novis och rädd att jag ska förstöra den. Så jag frågar nu därför; var klipper jag? Jag har tagit bild så är det lättare för er att förklara. Har ritat streck i olika färger där jag tror kan vara ställen man klipper på. Tacksam för er hjälp att behålla den fin då den är ett kärt minne.

[attachment=83359:Image1.jpg]

Nu ser jag ju inte hela växten, men jag antar att det du markerat är en gren som hänger ner från krukan. I så fall ska du kapa vid röda strecket.
Blue
Ja, det är en gren som hänger ner som är lång nu men som har skott längst ut. Okej, då vet jag. Det var det jag gissade på i första hand också. Tack så jättemycket snälla du. smile.gif
Trampendal
Vassego! smile.gif
Bassam
Hej

Själv tycker jag inte röra växter som har knoppar eller blommor, för att jag tycker inte att stressa dom.

H. Bassam
Blue
CITAT (Bassam @ 25-07-2015, 09:45) *
Hej

Själv tycker jag inte röra växter som har knoppar eller blommor, för att jag tycker inte att stressa dom.

H. Bassam

Som jag skrev så ska jag vänta till efter blomning. wink.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon