Mjärden
24-07-2015, 20:15
Något har hänt mina rödbetor, de har fått halvvissna lite rödaktiga blad Jag har haft dem under duk och i våras gödslade jag med hästgödsel, mer eller mindre brunnen
Kan det bero på hästgödseln att rödbetorna blivit "brända", samma sak har hänt med min dill, som är brunaktig mot markytan. Morötterna har däremot vuxit på bra i samma land som rödbetorna och är klara för gallring nu.
Jag tog bort duken över dillen, men det blev ingen skillnad, det är läge att göra samma sak i morots/rödbetslandet, då faran för mototsflugan borde vara över.
Finns det något man kan göra för att få fart på rödbetorna igen eller är det kört ?
Mjärden
26-07-2015, 23:13
Ingen som har nån teori om vad som är fel ?
Intressant att ytterligare någon har haft problem med rödbetor denna sommar. Jag sådde i början av juni, de flesta kom upp men när plantorna var ett par centimeter höga så blev det stopp. Ingentin hände på en månad, då sådde jag på ett annat ställe, det gick bättre, men även där finns det plantor som har grott men inte växer.
Alla vänner och bekanta som odlar har haft problem med rödbetorna i år. Jag kan inte förklara varför det är på detta viset.
Mjärden
31-07-2015, 18:23
Igår fick de en kanna urinvatten + vatten ofanifrån, får se om det ger dem en kick
Har inte riktigt koll på om de frön, som jag satte i början på juni på de ställen, där inga plantor fanns, om de har kommit upp. Men det gick fort att gallra idag, det var inte många jag behövde plocka.
På vårt odlingsområde är det blandad kompott vad gäller rödbetorna - en del har stora fina redan nu - andra ung som jag små med rödgula blad.
Åsa, mälardalen zon 2
01-08-2015, 08:21
Odlar bara gulbetor jag och de funkar utmärkt iår och de brukar ibland vara kinkigare än rödbetor men det är upphöjd bädd + jag var generös med hästgödseln så hos mig har inte näringen lakats ur så snabbt pga av nederbörd + jag odlar i lera så där lakas inte näringen ur snabbt.
Hej
Jag tycker att de har torr när detta blir stark ljus, jag är inte bredvid dom men du kan se själv på hur du vattna dom vid behöv men alltid se på va som händer med blad o hela växter, så behöver du inte lämna dom torka, ibland man ska se under dom kanske, kanske finns sten eller skrapa som lämna inte rötter växa bra för att ersätta växter med vatten o näring, du kan också se om finns ohyra på växter, eller om du har bra.
Obs
Jag tycker att den här sommar vädret passar inte dem, för att det finns inte tillräckligt sol, så vädret är största boven till dem, men du kan läsa på vad jag skrev uppe.
H.Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.