Jag tänkte ta frö från vissa växter, t. ex. några magnolior, rödek, kärrek, grå/svart/manchurisk valnöt, katsura vanlig och storbladig etc.
Hur vet jag vilka som lätt hybridiserar och vilka som alltid är fröäkta? Magnolior vet jag kan hybridisera, men gör alla det, och hur lätt om de står bredvid varandra? Hur är det med ekarna och katsurorna?? Finns det någon sida på nätet eller bok där man kan se hur olika arter fungerar?
Det är ju kul med hybrider också, men jag vill veta vad som är vad, särskilt om jag skall ge bort frö.
Huggorm
25-07-2015, 21:52
Det är nog inte så enkelt som att leta upp en sida på internet, den måste vara svensk i sådana fall. Som exempel kan man ta våra båda inhemska ekarter, den vanliga eken och bergeken. Säsongen är så kort här i norden att de tvingas blomma mer eller mindre samtidigt och därför är det väldigt vanligt med hybrider här. Nere i Europa är det mycket mera ovanligt. Det samma gäller säkert många andra träd som hämtas hit från olika delar av världen, det är helt omöjligt att förutse om de skall blomma samtidigt och kunna hybridisera eller inte.
Rödek och kärrek kan i alla fall hybridisera, de är ju inom samma undergrupp av eksläktet. Det samma tror jag gäller magnolia, det beror på vilken del av släkten de tillhör, arterna där är också uppdelade i flera distinkta grupper.
Tack för svar Huggorm!
Det är svårt att hitta information på svenska tycker jag. Mest bara annat om plantering, tillväxt etc. Synd. Skulle vara så bra att veta om vissa arter inte kunde korsa sig alls, t. ex. Acer palmatum och Acer platanoides.... Finns ju så många träd över allt att det är svårt att hitta frökällor som inte står nära en släkting...
Huggorm
26-07-2015, 09:41
Just acer palmatum och acer platanoides tror jag inte kan korsa sig, de är från två vitt skilda delar av lönnsläktet. Det skall nog väldigt mycket till för att de skall bli hybrider där.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.